Los bericht bekijken
Oud 17 mei 2019, 11:51   #102
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Er is een nieuw type zonnepanelen op de markt.
Geen grondstoffen nodig, ze bouwen zichzelf op en worden steeds groter naarmate de tijd vordert.
Ze hebben ook de capaciteit om alle zonne-energie op te slaan en af te geven op het moment dat wij als mens ze wensen te gebruiken.
Geen gedoe meer met onwikkeling van vervuilende batterijen, allemaal niet meer nodig.
Ze zijn ook perfect recycleerbaar, gebeurd ook allemaal automatisch.
Te mooi om waar te zijn?
Akkoord, de eerste zin is gelogen, niks nieuw, bestaat al langer dan de mens zelf.
Ik heb het over bomen of breder nog, alle gewassen die zonlicht omzetten in massa.
Waarom doen we dan al die moeite om van alles en nog wat te ontwikkelen terwijl dit wonderproduct zomaar voor het oprapen ligt.

Je voelt me al aankomen.

Precies, 'onze aantallen'.
Onze aantallen die spectaculair gestegen zijn vergen immers steeds meer technologische oplossingen om die toegenomen aantallen een zeker comfort aan te kunnen bieden.

Al die technologische oplossingen hebben naast het evidente voordeel meestal ook wel een zeker nadeel.
De ontwikkelaar van het nieuwe snufje zal dit eerder minimaliseren of zelfs verdoezelen (die wil immers verkopen).
Als dan na verloop van tijd blijkt dat bepaalde nadelen toch wel een zeker gewicht in de schaal leggen krijg je natuurlijk discussie.

Ook daar zijn aantallen niet echt iets positief. Men zegt wel eens: 'zoveel mensen, zoveel meningen'.
En 7 miljard meningen die met mekaar in discussie/conflict komen, dat kan tellen. Dit forum met lang geen 7 miljard leden geeft al een idee over hoe moeilijk het kan zijn om slechts met een handjevol tot een consensus te komen.

Dus het hoeft niet te verbazen dat alles (de maatschappij) wat klem komt te zitten.
Voor een groot stuk een gevolg van 'onze aantallen'.
Heb daar ooit een thread aan gewijd 'klemgereden'.
Hier kan je hem vinden:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=183534
We zijn inderdaad met teveel. Of we zullen dat in de nabije toekomst zijn.

Maar zoals al aangehaald: hoe ga je dat oplossen?

Wereldwijd afspraken maken over het aantal toegestane kinderen gaat waarschijnlijk nooit lukken en moest dat op één of andere manier toch goed komen dan duurt het blijkbaar nog tweehonderd jaar vooraleer we op een leefbaar aantal zitten. Als ik de klimaatwetenschappers mag geloven is over tweehonderd jaar het kalf al lang verzopen...

Patricks voorstel (we moorden er een hoop uit) is inderdaad een oplossing met een sneller resultaat maar praktisch gezien gaat dat volgens mij ook nooit lukken. Een nieuwe wereldoorlog is dan onafwendbaar en we eindigen waarschijnlijk met een planeet die nagenoeg onbewoonbaar is wegens de inzet van nucleaire wapens. Plus een compleet ingestorte economie, gezondheidszorg, onderwijs,... Kortom; terug naar de middeleeuwen in een radioactieve omgeving.
Volgens mij kunnen we dan de opwarming beter gewoon zijn gang laten gaan.

We kunnen dus op korte termijn niet veel veranderen aan de wereldbevolking en onze aanpak van het klimaatprobleem mag niet te lang meer duren.

Vandaar dat ik groot voorstander ben van kerncentrales. Al dan niet van een nieuw en/of beter type. Inderdaad, die leveren kernafval op maar tot op heden slagen we er in dat op een relatief veilige manier op te bergen. En als we nu de wereld kunnen voorzien van voldoende stroom hebben we nog decennia lang de tijd om een oplossing voor dat afval te verzinnen en om met werkbare alternatieven op de proppen te komen.

Want laat ons eerlijk zijn; wind en zon zijn prima maar om het probleem simpel te duiden; Wat tijdens een windstille nacht? En waar moeten we al die windmolens in ons overbevolkte en volgebouwde landje gaan plaatsen?
En verder; tijdens strenge winters weten we nu nog amper waar stroom te halen. Wat wordt dat wanneer we vroeg of laat door de overheid allemaal richting elektrisch rijden zijn gepest?

Stap massaal over op kernenergie. Er is dan probleemloos genoeg stroom te produceren om allemaal met elektrische wagens te gaan rijden, ze stoten nagenoeg geen CO2 uit en er zijn grondstoffen genoeg voor handen.

Misschien niet ideaal nee (wegens het afval) maar veel betere oplossingen zie ik niet direct.
__________________
It's just a ride.

Laatst gewijzigd door BigF : 17 mei 2019 om 11:53.
BigF is offline   Met citaat antwoorden