Los bericht bekijken
Oud 9 mei 2014, 08:31   #50
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Anderen berokkenen U geen "nadeel" door een interactie te WEIGEREN he. Moesten ze niet bestaan, dan zou die interactie er OOK niet zijn.

En verwar "vrijheid" niet met "geen nadeel ondervinden".
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, er is een groot verschil: als ik niet besta, kan ik ook niet "tekenen". En als ik niet besta, kan je moeilijk stellen dat ik je nadeel berokken, he.

Als ik hetzelfde met jou doe als wanneer ik niet zou bestaan, kan je moeilijk stellen dat ik "een beslissing in jouw nadeel" neem.

Het is eerder "een akkoord" dat een positieve actie is. Normaal gezien leven we naast elkaar, zonder iets met elkaar te maken te hebben. Maar het kan wederzijds voordelig zijn om samen iets te doen, en daar afspraken over te maken. Dat is de enige reden om een interactie te wensen, he. Als een interactie met jou voor mij nadeliger is dan geen interactie, waarom zou ik die dan wensen ? Enkel jij zal die wensen, en als mij die opgedrongen wordt, is dat een onderdrukking en een uitbuiting door jou van mijn bestaan, he. Want mijn bestaan zou beter zijn zonder jou dan met jou.
Maar daar ga je voorbij aan een heel belangrijk element: het feit dat jij bestaat, wilt zeggen dat ik afspraken met jou zal moeten maken over bepaalde zaken. Bijvoorbeeld: we willen beiden een lap grond. Nu moeten we een contract opstellen wie wat krijgt. Als jij weigert te tekenen, heeft geen van beiden de grond en berokken jij mij nadeel. Mocht je er niet geweest zijn, dan kon ik dik mijn goesting doen en was heel die lap grond van mij. Jouw bestaan en jouw weigering om te tekenen berokkenen dus wel degelijk schade en beperken wel degelijk mijn individuele vrijheid.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden