Los bericht bekijken
Oud 21 december 2017, 19:34   #15
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is een hoop geld met een duidelijk nut. De kleine schommelingen in een netwerk opvangen.

Ideaal op de variaties in zonlichtinval en windsnelheid op te vangen zodanig de rest van het netwerk niet teveel moet bijsturen. Accus en waterkrachtcentrales zijn de eerstelijns opvangers van zulke schommelingen, met STEG centrales een goede 2de.

We hebben ten andere al een paar decennia een "soortgelijke" buffer in gebruik in België. De gepompte waterkrachtcentrale van Coo-Trois-Ponts.
Ja, zo'n batterij is zeker nuttig - om kleine schommelingen op te vangen en back-up centrales de tijd te geven om online te komen. En daardoor black-outs te vermijden.

Maar de Tesla-fanboys mogen het belang ook niet overschatten. 50 miljoen kostte die batterij, als ik me niet vergis? Voor 129 MWh; Hier in België hou je daarmee zelfs geen minuut het licht aan. Voor pakweg een kwartier buffer: 50 x 20 = 1 miljard.

En dan zijn er mensen die denken dat we dergelijke batterijen kunnen gebruiken als backup in plaats van gascentrales. Even kijken - om 24 uur windstilte te overbruggen heb je dan ongeveer 100 van dergelijke batterijen nodig. 100 x 50 miljoen ?! Ik dacht het niet...
Ja, batterijen gaan door massaproductie nog goedkoper worden. Maar 90% of 95% goedkoper dan vandaag???
gertc is offline   Met citaat antwoorden