Los bericht bekijken
Oud 10 januari 2018, 22:55   #48
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.784
Standaard

Graag antwoord op de volgende vraag. De werking van bitcoin is inderdaad gedecentraliseerd. Overheden kunnen geen belasting hebben op je bitcoin, of je bitcoinportefeuille controleren.

Maar.. Overheden bepalen wel in welk "geld" eigendommen zoals bijvoorbeeld huizen, gronden etc geprijsd zijn. Om iets van substantiële waarde te kunnen kopen, moeten bitcoinbezitters hun coins dus omzetten tegen een munteenheid zoals euros of dollars.

En het is net in die laatste fase dat het systeem dus niet waterdicht/ bestendig tegen de overheid is. Want daar komen ze met hun belasting (momenteel) en in latere fases waarschijnlijk een compleet verbod. Om criminelen tegen te werken, om de natuur te redden, om het financiële stelsel te beschermen etc. Ik zie het al komen.

Is daar een oplossing voor?

Er zijn in het verleden heel wat oorlogen geweest over wat er precies als "geld" gebruikt werd. Irak wilde in 2003 hun olie in euro verkopen ipv in USD. Het resultaat was oorlog. Ghadafi wilde een gold backed currency. Gevolg oorlog

Adolf Hitler riep na de oorlog een verbod uit op het bezit van goud en zilver. Het moest fiatgeld zijn, wat natuurlijk de macht aan de overheid houdt.
En in Argentinië in 2001 werd een verbod op de omzetting van pesos tegen USD uitgeroepen. De peso onderging zware inflatie en verloor factor 10 in koopkracht.

Ik ken iemand die flink heeft verdiend aan bitcoin, maar de winst moet declareren op zijn belastingbrief en er dus belasting op moet betalen. Zo lang overheden dit kunnen controleren, blijf ik ervan overtuigd dat overheden aan de macht blijven
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 10 januari 2018 om 22:58.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden