Los bericht bekijken
Oud 7 september 2003, 18:40   #8
Voltaire
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Berichten: 268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Het BRVR zie ik niet als vervangmidel voor het BROV hoor!
Ik zie het eerder als een aanvulling, waarmee een eventueel democratischer politieke kaste, vooraleer iets te beslissen het aan de burgers voor te leggen zodat corrigerende actie nadien misschien niet meer nodig is.
Ze zullen inderdaad veel democratischer ingesteld moeten zijn vooraleer ze verantwoord gebruik kunnen maken van zo'n BRVR. Dat vereist volgens mij een politieke cultuur die zodanig democratisch is dat ze pas kan groeien in een situatie waar het BROV al bestaat. Eerst dus dat BROV invoeren en als de politici dan echt zo'n BRVR willen, invoeren via een BROV. Maar ik zie liever dat politici zelf verantwoordelijkheid nemen ook als het om moeilijke topics gaat, zonder al te snel die verantwoordelijkheid te willen afwentelen. Als ze zelf geen moeilijke beslissingen meer durven nemen omdat er wel eens een corrigerend referendum zou kunnen komen, en alle hete topics ongevraagd aan de burger voorleggen, waarop moeten we ons dan eigenlijk nog baseren bij parlementsverkiezingen? Dan kies ik liever voor de man of vrouw die bereid is in eer en geweten keuzes te maken omtrent hete hangijzers, en die bovendien nederig de wil van de meerderheid erkent mocht een corrigerend referendum zijn of haar beslissing herroepen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Geef eens een voorbeeldje van mogelijk misbruik van het referendum vanwege de bestuurders?
Praktische voorbeelden waar een BRVR bestaat naast het BROV, ken ik niet, ik ken niet elke situatie in elke VS-staat of Zwitsers kanton waar er een BROV bestaat. Ik zou het anders wel willen weten omdat je nu eenmaal best naar de praktijk kijkt. Maar voorlopig kan ik me enkel baseren op het feit dat politici bijna altijd de neiging hebben om machtsbehoud na te streven desnoods via obscure tactieken en dat democratie altijd weer hard werken is om die neigingen in te dammen. De rampzalige ervaringen met hondenbrokreferenda laten we buiten beschouwing, al zie je daar heel duidelijk het mechanisme waarbij de politici alle middelen uitputten om het in hun voordeel en op hun voorwaarden (vraagstelling, quora enz) te laten plaatsvinden.
Dus enkele mogelijke problemen die zich kunnen voordoen:
  • - Zoals eerder gezegd: er een gewoonte van maken referendums op te leggen over hete hangijzers waar politici zelf liever hun handen van afhouden - uit angst voor een corrigerend referendum en om stemmen te verliezen bij de verkiezingen. We kiezen ze niet om verstoppertje te spelen.
    - De vraagstelling is in eigen handen en kan dus ook gemanipuleerd worden. In een BROV blijft de vraagstelling in handen van de burger.
    - Pogen het BROV te saboteren door een tegenreferendum te organiseren.
    - Een referendum over hetzelfde hangijzer keer op keer opnieuw organiseren tot de burger het beu is en het standpunt van de politieke kaste volgt.
    - Niet onbelangrijk: zich laten beïnvloeden door een bepaalde lobbygroep achter de schermen om een referendum te organiseren. Op die manier krijgt die lobbygroep ongelijke toegang tot het BRVR. Ze kunnen immers via de politici een referendum laten organiseren zonder dat zij enige handtekeningen moeten verzamelen! Het referendum mag niet het voorwerp worden van dienstbetoon en clientelisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Voor het overige volg ik je. Eer we echter tot dergelijke pure democratische maatschappij zullen evolueren, zal er nog heel wat water naar de Noordzee vloeien. Als je bedenkt hoe zelfs politiek geïnteresseerde burgers hier weigerachtig staan tegenover het gezonde verstand en de beslissingskunde van hun medeburgers, nog vooraleer ze begot zelf(s) een machtspositie te consolideren hebben.
Ja, maar voor het zover is kunnen we genieten van hun soms wel héél grappige argumentatie, om die vervolgens zonder genade in mootjes te hakken
Voltaire is offline   Met citaat antwoorden