Los bericht bekijken
Oud 13 mei 2014, 14:57   #100
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb die rapporten over die "experimenten" gelezen. Die komen eigenlijk tot de nogal triviale conclusie dat als je geld geeft aan heel arme mensen, ze er beter van worden.

De conclusies over "minder goesting om te werken" zijn wat dubbelzinnig. Het rapport doet vanalles om trachten aan te tonen dat geld geven mensen niet aanzet tot niet gaan werken, maar ten eerste is dat niet altijd wat ze vaststellen, en ten tweede zijn de bedragen of de geplande tijdspannes niet groot genoeg. Als ge mij voor 5 jaar 2000 Euro extra per maand geeft, ga ik mijn job ook niet opzeggen, want wat doe ik daarachter ? Ik beschouw dat gewoon als een extraatje. En mijn kinderen hebben dat inkomen ook niet. Dat is helemaal anders dan wanneer ik voor het leven een garantie heb, en ik weet dat mijn kinderen dat ook zullen hebben. Dan ga ik leven als God schept de dag en de Witte kruipt er door he. En ik help dan de jeugd van mijne kleine niet omzeep met school, maar ga daarmee in de bergen wandelen en van 't leven genieten.

Bovendien hebben die kleinschalige experimenten maar weinig te vertellen over de macro-economische gevolgen als het veralgemeend wordt, waaronder de potentiele serieuze toename van belasting van alles wat niet op zijn krent gaat zitten.

Kijk naar Belgie, en de meeste Europese landen: we krijgen het kindergeld, de dop en vooral, de pensioenen nog niet eens uitbetaald, en dat zijn meestal bedragen die beneden het niveau van "waardig bestaan zodat je vrij kan gaan onderhandelen om te werken of niet" zitten, en die bijlange niet voor iedereen zijn. Het huidige sociale systeem is al veel te duur, en we zitten al aan de verkeerde kant van de Laffer curve.

Hoe ga je het doen om nog meer aan nog meer uit te keren, de fiscale druk op de werkenden nog te verhogen, en het economische initiatief te stimuleren ?

Je hebt trouwens nog een ander serieus probleem: je moet dan je grenzen sluiten, op een manier waar het VB nog niet eens van droomt.

Want als ik gratis ende voor niks in land X een waardig bestaan kan hebben, dan kan ik mij de influx nogal voorstellen !

Je krijgt dan de "neerwaartse spiraal" van basisinkomen tussen concurrerende landen, want degene die het meest genereuze is, krijgt iedereen over de vloer !
ge begint natuurlijk juist best in de arme landen om economische immigratie te beperken.
Overigens zijn er nog heel wat wetenschappelijke papers maar ik blijf die niet opzoeken voor u http://www.usbig.net/papers/106-Pete...aborSupply.pdf
Amusement nog
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden