Los bericht bekijken
Oud 16 februari 2017, 22:08   #29
demonen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 11.763
Standaard

Terwijl er talloze vacatures openstaan voor magazijniers
Man (58) vindt na 1.400 sollicitaties nog altijd geen job
Halen - Solliciteren is al drie jaar zijn voornaamste bezigheid. Elke dag tussen 9 en 17 uur houdt hij zich enkel daarmee bezig. Sinds hij drie jaar geleden zijn werk verloor, verstuurde hij al meer dan 1.400 solliciatiebrieven. Voor een job waarvoor talloze vacatures openstaan dan nog. Maar toch heeft Freddy Laermans, een 58-jarige man uit Halen met 40 jaar ervaring als magazijnier, nog altijd geen werk. Te oud, krijgt hij altijd te horen.

Door een herstructurering binnen het bedrijf verloor Freddy Laermans drie jaar geleden zijn job. Na 40 jaar dienst als magazijnier werd hij aan de deur gezet. De vijftiger bleef echter niet bij de pakken zitten en zocht meteen naar ander werk. "Dit is al drie jaar mijn dagelijkse bezigheid", zegt Freddy Laermans vanachter zijn pc. "Dit zijn alle cv's die ik al uitgestuurd heb sinds Nieuwjaar. Het zijn er ongeveer 200 �* 250. Ik ben hier van 9 uur 's ochtends tot 17 uur 's avonds mee bezig. Alé...ik stop soms eens om 16 uur ook, maar ik ben voortdurend op zoek naar werk."
In totaal verstuurde hij al meer dan 1.400 sollicitatiebrieven. Buiten wat interimopdrachten leverde het voorlopig nog niets op. "Om moedeloos van te worden", luidt het. "Ik parkeer mijn wagen soms aan het begin van het industrieterrein om vervolgens alle bedrijven af te gaan. Telkens zonder resultaat. Ik wil nog werken, hé. Er zijn genoeg mensen van mijn leeftijd die nog willen werken, maar overal worden we de deur uitgekeken. Zo lang ik goed ben, zal ik werken. Zelfs tot mijn 65e. Dat is nog zeven jaar."
Advertentie

"Mentaliteitswijziging is nodig"
Die bewering wordt ondersteund door een onderzoek naar de arbeidsmarkt van de Limburgse hogeschool PXL. "Ouderen raken inderdaad nog moeilijk aan werk. En dat is vaak te wijten aan vooroordelen", zegt Karolien Hendrickx van de hogeschool. "Er moet een mentaliteitswijziging komen. Ons onderzoek toont aan dat er geen enkel verschil is tussen oudere en jongere werknemers op vlak van bereidheid tot leren. Ouderen zijn evenzeer geneigd om zich te ontwikkelen, om bij te leren..."

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170216_02734511

Van de 55+ers is slechts 1/3 aan het werk.
Het is te zeggen : in deze groep werkenden is bijna 40% in ziekte, tijdskrediet of loopbaanonderbreking.
Langer werken zal enkel tot gevolg hebben dat bijna iedereen in de privésector een minimumpensioen zal krijgen.

Laatst gewijzigd door demonen : 16 februari 2017 om 22:10.
demonen is offline   Met citaat antwoorden