Discussie: Het Tesla aandeel
Los bericht bekijken
Oud 15 juli 2019, 16:20   #5339
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.815
Standaard

Ik heb een deel van de potentiële winst aan de onderzijde tijdelijk opgegeven om het risico te verlagen aan de bovenzijde.

Ik heb dit weekend met hun vorige kwartaalcijfers een model gemaakt in een spreadsheet. Door de toegenomen waarde van Finished Goods (aangepast voor de gerapporteerde inventory write-downs) in Q1 te vergelijken met Q4'18, kon ik vrij precies inschatten hoeveel de kost is voor de model 3 en de S/X.
De gemiddelde kost bedraagt $39k voor de model 3 en $80k voor de S en X.

Deze waarden kloppen zeer goed voor de toename in Finished Goods in Q1'19, met de Cost of Automotive sales in Q4'18, Q3'18 en zelfs voor Q2'18 klopt het binnen een marge van $16m op het totaal.
Q1'19 klopt ook, mits aanpassing van de cijfers door rekening te houden met wat ze in de voetnoten rapporteren (increase reserve for returns).

Tesla heeft ongeveer $1.4b nodig voor gross profit om in de zwarte cijfers te komen.
Met de delivery cijfers in combinatie met de cijfers die ik berekende, kunnen ze zonder credits tot op $100m naderen.
Met credits kunnen ze er dus wel degelijk in de zwarte cijfers komen.

Door de liquidatie van inventory is het operational cash flow ook flink positief (ik schat rond $1b).

De koers zal in aanloop van het bekendmaken van de cijfers en net erna ook nog stijgen. Daarna zal het terug naar beneden gaan (sell the news) en het besef komt dat om hun record te vestigen, ze heel wat demand van Q3 naar voren hebben moeten trekken.
Inventory moet ook terug aangevuld worden, wat het operational cash flow voor Q3 ook sterk zal doen dalen.

Ik ben dus héél even minder bearish, maar Q3 zal al terug minder worden.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden