Los bericht bekijken
Oud 19 februari 2004, 12:58   #12
wb
Burgemeester
 
wb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 mei 2003
Locatie: Leuven
Berichten: 598
Stuur een bericht via Skype™ naar wb
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip Dewinter
Beste internetcollega's,

Enkele vraagjes:

1. Op discussiefora op het internet zijn Vlaams Blok-sympathisanten steevast sterk vertegenwoordigd. Meer nog, in zowat alle opiniepeilingen op het internet scoort het Vlaams Blok het best van alle Vlaamse partijen. Wat is hiervoor de reden, denken jullie?
Uw vraagstelling impliceert dat er één enkele oorzaak is voor uw twee stellingen. Volgens mij zijn er meerdere oorzaken plausibel. Enkele mogelijkheden:

1. Onder de patroons zijn er in verhouding veel VB-sympathisanten. Aangezien die veel vrije tijd hebben en ruim voldoende middelen voor een computer met internetaansluiting zijn ze dus goed vertegenwoordigd op internet.

2. Veel VB-sympathisanten durven niet openlijk uitkomen voor hun politieke voorkeuren, op fora kunnen ze echter anoniem hun meningen spuien. Ik kan me goed inbeelden dat de baas van één of ander bedrijf wilt vermijden dat publiek bekend wordt dat hij VB stemt, z'n product zou wel eens minder goed kunnen verkopen.

3. Opiniepeilingen laten vaak maar één stem per IP-adres toe. Arme studentjes zoals ik moeten vaak een IP-adres delen met vele anderen. Studenten stemmen in verhouding minder op VB. Patroons kunnen zich wél een uniek IP-adres veroorloven, en die stemmen dan weer in verhouding meer op VB. Dergelijke peilingen kunnen om deze reden (en omwille van vele andere redenen) een vertekend beeld geven.

4. VB-sympathisanten hebben de neiging om op zeer veel berichten te reageren (op een zeer laag niveau). Door die overvloed aan postings van VB'ers krijgt men de indruk dat die sterk vertegenwoordigd zijn, ook al is dat op inhoudelijk vlak helemaal niet het geval. Menig forumganger beschouwt berichten van VB'ers als een soort onvermijdelijke achtergrondruis.


Wat denkt u dat de redenen zijn?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Filip Dewinter
2. Is het voorgaande niet in tegenspraak met de bewering dat het Vlaams Blok slechts 'proteststemmen' aantrekt van 'domme' mensen die niets van politiek afweten.
Nee. Als ik al iets zou moeten afleiden over de verstandelijke vermogens van VB-stemmers op basis van de inhoud van hun forum-berichten, dan zou het inderdaad zijn dat die beneden het gemiddelde liggen.
wb is offline