Los bericht bekijken
Oud 21 juni 2009, 20:39   #3
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Ik heb een plannetje om de ochtendfiles aan te pakken.

Selecteer een vaste dag in de week (bv woensdag), bombardeer deze tot 100 m dag en vraag aan alle chauffeurs om +/- 100m afstand te respecteren tegenover de voorganger.

Na een aantal weken gaan we perfect kunnen meten (meten is weten) hoeveel deze actie de filelengte reduceert.

Een heel groot deel van de files ontstaan aan opritten van autosnelwegen omwille van het feit dat de chauffeurs veel te weining afstand houden tegenover hun voorganger. Telkens een aantal auto's willen invoegen aan een oprit gaan chauffeurs, dikwijls veel te snel, op hun rem staan. Al gauw gaan de wagens achter hen ook op de rem staan en na 20 wagens staat het stil.

Ik rij persoonlijk dagelijks vele kilometers over onze autosnelwegen en in de spits lijkt menig E40, E19, E17, ... een kerstboom met rode lichtjes die om de haverklap aan en uit flikkeren terwijl ik soms over 20, 30 km mijn rempedaal niet aanraak.

Een aantal andere file-oorzaken:
- veel te snel gebruik van mistlichten, sommige wagens rijdene aan 140 �* 150 km over de autosnelweg mét mistlichten aan, indien het zicht deze snelheden toelaat is een mistlicht uit den boze. Mistlichten geven echter wel de indruk voor achterliggen verkeer dat er geremd wordt waardoor ... alweer files ontstaan. Bij onze noorderburen zijn de chauffeurs veel gedisciplineerder, de enige chauffeurs die er te snel hun mistlicht aanzetten ... zijn Belgen.

- niet gebruik van richtingaanwijzers

- andere bezigheden dan een wagen besturen (scheren, krant lezen, sms-en, schminken, ...)

Dank voor jullie feedback!
Ik ben het voor een deel met je eens, maar betwijfel of dit een oplossing is voor de files tijdens de spits. In Nederland, waar chauffeurs volgens jou veel gedisciplineerder rijden, staan er nl. dagelijks enorme files op de snelwegen.

Ik neem regelmatig tijdens de spits de E19 van Antwerpen naar Brussel en dan is er van rijden eigenlijk niet veel sprake, ook zonder ongevallen. Terugrijden doe ik lang na de spits om lange files te vermijden. Ik vrees dat de files tijdens de spits vooral te maken hebben met een ondercapaciteit van de snelwegen (of een overaanbod aan auto's, het is maar hoe je het wil bekijken). De pijnpunten die je aanhaalt storen mij vreselijk en ze zorgen ook voor incidenten (die dan weer leiden tot files), maar ik denk niet dat ze de hoofdoorzaak zijn van de spitsproblemen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden