Los bericht bekijken
Oud 22 juni 2009, 06:45   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.154
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Ik heb een plannetje om de ochtendfiles aan te pakken.

Selecteer een vaste dag in de week (bv woensdag), bombardeer deze tot 100 m dag en vraag aan alle chauffeurs om +/- 100m afstand te respecteren tegenover de voorganger.

Na een aantal weken gaan we perfect kunnen meten (meten is weten) hoeveel deze actie de filelengte reduceert.

Een heel groot deel van de files ontstaan aan opritten van autosnelwegen omwille van het feit dat de chauffeurs veel te weining afstand houden tegenover hun voorganger. Telkens een aantal auto's willen invoegen aan een oprit gaan chauffeurs, dikwijls veel te snel, op hun rem staan. Al gauw gaan de wagens achter hen ook op de rem staan en na 20 wagens staat het stil.

Ik rij persoonlijk dagelijks vele kilometers over onze autosnelwegen en in de spits lijkt menig E40, E19, E17, ... een kerstboom met rode lichtjes die om de haverklap aan en uit flikkeren terwijl ik soms over 20, 30 km mijn rempedaal niet aanraak.

Een aantal andere file-oorzaken:
- veel te snel gebruik van mistlichten, sommige wagens rijdene aan 140 �* 150 km over de autosnelweg mét mistlichten aan, indien het zicht deze snelheden toelaat is een mistlicht uit den boze. Mistlichten geven echter wel de indruk voor achterliggen verkeer dat er geremd wordt waardoor ... alweer files ontstaan. Bij onze noorderburen zijn de chauffeurs veel gedisciplineerder, de enige chauffeurs die er te snel hun mistlicht aanzetten ... zijn Belgen.

- niet gebruik van richtingaanwijzers

- andere bezigheden dan een wagen besturen (scheren, krant lezen, sms-en, schminken, ...)

Dank voor jullie feedback!
Volgens mij kun je beter eens tonen aan de achterligger dat je op de remmen gaat, dan gewoon continu op de motor te remmen en de achterligger volledig in het ongewisse te laten; Dus uw rijstijl is even erg als zonder richtingsaanwijzers rijden.

Die 100m is lul, als je met 0meter treintje zou rijden zou je gewoon per lopende meter het meest voertuigen zien voorbijrijden. Dus er is geen oplossing in het verkeer afstand te laten houden.

Er zit wel een oplossing in de opritten te sluiten bvb. met verkeerslichten doseren en een ritsindicatie te geven als je de oprit-lichten op groen zet.

En een witte streep zoals in frankrijk ter hoogte van de op/afritten moet ook helpen. Zodat de twee linke stroken ongehinderd kunnen rijden.

En vrachtwagens uit het piekverkeerhouden moet ook helpen, dus een piekuur autostradebelasting

Laatst gewijzigd door brother paul : 22 juni 2009 om 06:52.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden