Los bericht bekijken
Oud 23 juni 2009, 10:08   #14
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steve_M's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Berichten: 13.586
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Een beetje irrelevante opmerking, er zijn ook veel meer auto's ...
Dat was eigenlijk mijn punt: het grootste deel van het fileleed wordt veroorzaakt door de ondercapaciteit van de snelwegen. Ik ken trouwens de verhouding van het aantal auto's (eigenlijk gereden kilometers) en de lengte van het wegennet in Nederland en in België niet.

Bovendien is de door jou aangereikte oplossing minstens even irrelevant: gaten van 100 meter laten tussen 2 auto's vermindert de capaciteit van het wegennet en het is quasi onmogelijk te controleren. De politie kondigt al jaren aan dat ze iets gaan doen aan de linksrijders (je kent ze wel: die vervelende types met schrik voor vrachtwagens die tegen 110 op het linkse vak blijven hangen), maar ze hebben er eenvoudigweg de middelen niet voor en het is moeilijker vast te stellen dan bijv. snelheidsovertredingen. Wettelijk gezien moet je nu ook al "voldoende afstand" houden van je voorligger. Bestaat die 100 meter-regel eigenlijk ergens anders?

Citaat:
Waar ligt volgens jou de oorzaak van een accordeon-file?
Ik had toch gezegd dat ik het voor een deel met je eens was. De accordeonfiles ontstaan inderdaad rond de opritten van autosnelwegen. Maar de ochtendspits is geen zaak van accordeonfiles alleen: jij als veelrijder zou moeten weten dat tijdens de spits het verkeer rond de steden nauwelijks beweegt.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden