Los bericht bekijken
Oud 16 september 2018, 16:05   #1
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard Stoom en zijn mogelijkheden/beperkingen

Voortbouwend op deze onlangs geopende draad.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=245041

Wat is er zoal mogelijk met stoom.

Ik heb niet echt veel kennis over het onderwerp en dus hoop ik hier wat meer te weten te komen in gewone mensentaal (zonder dat het al te technisch wordt).

Zoals ik het begrijp zou je het gebruik van stoom als enigszins vergelijkbaar kunnen zien met windenergie.
Drukverschillen maken dat het medium (lucht of stoom) in beweging gebracht wordt en deze beweging kan dan weer omgezet worden in een andere beweging (ronddraaiende van de molen of schoepenrad of turbine)
Waar wind niet echt stuurbaar is (soms is er wind, soms niet) is stoom wel redelijk stuurbaar.
Water en (voldoende)warmte geeft stoom.
Stoom opgesloten in een vat geeft drukopbouw (cfr snelkookpan).
Uit het gebruik vd snelkooppan weten we ook dat je vrij snel (hoeveelheid benodigde warmte lijkt redelijk mee te vallen) stoom kan genereren.
Eens je de stoom beheerst laat ontsnappen ontstaat de stoomstroom die kan aangewend worden om een turbine aan te drijven en die op zijn beurt een generator kan aandrijven om elektriciteit te maken.
Dat lijkt allemaal redelijk eenvoudig.

Tot nu toe lijkt men dit echter (bij mijn weten) bijna uitsluitend toe te passen in grote installaties.

Het lijkt me nochtans in deze nieuwe tijden waar men in eerste instantie zal moeten werken aan een grote variatie in de energiemix (het waait niet altijd, de zon schijnt niet altijd) een welgekomen aanvulling van het pallet.

Ik lees hier in een commercieel foldertje dat pellets bvb per kg 5,3kWu energie bezitten (wat me behoorlijk lijkt).
Brandhout zal waarschijnlijk orde van grootte gelijkaardig scoren.

Nu kan niet iedereen met brandhout of pellets zijn woning gaan verwarmen, maar voor diegenen die dit wel kunnen lijkt er me hier wel een opportuniteit te liggen.

Hier liggen een pak voordelen voor het oprapen zo lijkt het.

In de winter is er minder zon maar is de vraag naar energie waarschijnlijk net iets groter dan in de zomer.
Een uitgewerkt systeem waarbij men pellets of bandhout verbrand of vergast om via deze weg stoom te maken en hiermee dan zowel elektriciteit te maken als warmte lijkt me dan ook zeer welkom te zijn en bijna voor de hand te liggen.

Hout is hernieuwbaar.
Hout is in tegenstelling tot gas of olie dus duurzaam.
Mits een goed ontwerp is waarschijnlijk ook heel wat mogelijk op vlak van een veel zuiverder verbranding van hout ten opzichte van sommige van de huidige verkochte modellen van hout of pellet-kachels.
Men kan (ja zelfs moet) stoken naar vrij hoge temperaturen (stoomvorming) hetgeen al een eerste stap is naar zuiverder verbranding (dus qua milieuwinst zou dit ook een voordeel kunnen opleveren).

Gelet dat de productie van elektriciteit in dit geval ook veel korter bij de gebruiker ligt, zijn ook de klassieke (elektriciteit)verliezen over het net stukken kleiner, dus ook daar voordeel.

Zijn er reeds systemen op de markt die het voorgaande reeds in betrouwbare productvorm gegoten hebben?
Indien niet, wat zouden de bezwaren tegen de ontwikkeling kunnen zijn?

Laatst gewijzigd door satiper : 16 september 2018 om 16:10.
satiper is offline   Met citaat antwoorden