Los bericht bekijken
Oud 16 september 2018, 17:41   #3
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Op dit eigenste moment,september 2018,wordt nog steeds de meeste electriciteit op deze planeet opgewekt via generatoren die door stoom aangedreven worden..

Meer dan 100 jaar geleden begonnen gedecentraliseerde stoommachines (zowat iedere fabriek en zelfs grote boerderijen hadden er wel een) te verdwijnen gezien overal electriciteit vanuit gecentraliseerde stoomaangedreven centrales beschikbaar begon te komen...

Zelfs in gemoderniseerde vorm zou het terugkeren naar gedecentraliseerde stoommachinerie eerder kunnen wijzen op een verval van de maatschappij en economie...


Dan lijkt mij,trouwens,de houtgasgenerator een veel betere oplossing gezien ook het feit dat enorme hoeveelheden benzinemoren van ietwat oudere constructie (zeg 20 jaar en ouder) nog te vinden zijn,de houtgasgenerator zelf te bouwen is in een "boerensmisse" en de techniek eigenlijk heel zuinig omspringt met hout...
Jij stelt voor, (als ik je goed begrijp?) om gas te winnen uit hout en met dit gas een motor (van schrootwagen) te laten draaien en dan met de alternator elektriciteit op te wekken.
Recuperatie van overtollige warmte via radiator?

Op zich ook doenbaar misschien maar dat ruikt erg naar zelfbouw met alle geklooi van dien en ook qua dimensies, geurhinder (uitlaat) en geluid (draaiende motor) niet altijd vanzelfsprekend om in huis te plaatsen lijkt me.

Maar het is zeker een idee de moeite waard voor wie wat knutselen een tweede natuur is. Misschien is dit een idee waar ook wel een behoorlijk product kan uit groeien, zou je er zelf aan beginnen, indien niet, waarom niet?

Ik denk ook dat de productiemethodes (machines) intussen-tijd een heel stuk progressie hebben gemaakt waardoor het maken van mini- of micro-stoommachines heden ten dage misschien niet eens zo ondoenbaar moet zijn?

Laatst gewijzigd door satiper : 16 september 2018 om 17:53.
satiper is offline   Met citaat antwoorden