Los bericht bekijken
Oud 17 september 2018, 21:08   #17
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
O ja, hout en pellets verbranden is zwaar vervuilend, was ik nog vergeten. 1)Voor de rest blijft stoom onbruikbaar op kleine schaal.

2)Of gaat het nu over warmterecuperatie van stoomcentrales? Daar zijn enkele voorbeelden van maar je moet extra leidingen leggen om de huizen op te warmen en een hele reeks pompen die elektriciteit vragen, het is gewoon de moeite niet waard vrees ik.
1) Waarom zou dit niet kunnen?


2) Neen, het gaat over het ontwikkelen van een micro-centrale (bedoeld om te plaatsen in woningen, eens men tot die kleine dimensie komt is opschalen naar grotere eenheden waarschijnlijk geen probleem meer).


Met een micro-centrale bedoel ik een systeem waarbij je hout (of ander duurzaam kweekbaar materiaal) verbrand om met de vrijgekomen warmte water tot stoom om te vormen en met deze stoom dan weer elektriciteit te maken (gelijkaardig met de grote centrales).
Net zoals bij de grote centrales heeft men warmte als restproduct dat moet afgevoerd worden.
Bij grote centrales gaat dat over een goeie 50% laat ons zeggen.
Dus van onze kg pellets (zijnde 5 kwh) wordt er effectief 2,5kwh elektriciteit gemaakt en 2,5kwh wordt gebruikt om de schelde of maas op te warmen.

Indien we er in slagen om daadwerkelijk de micro-versie te bouwen kunnen we dus 2,5 aanwenden om elektriciteit te maken en de 2,5 kwh die bij grote broer in de schelde gepompt wordt kunnen we gebruiken om de woning mee te verwarmen.
Het deel dat in de grote centrale verloren gaat kan men met andere woorden in een kleine centrale wel gebruiken (nml om de woning mee te verwarmen).

Vermits dat deel vrij groot is (om en bij de 50%) zou een onderzoek naar de uitvoerbaarheid dus best interessant kunnen zijn, zeker in de huidige tendens (shift kernenergie naar zon-energie waar in de winterperiode een extra input mss wel zeer welgekomen zou kunnen zijn).

Laatst gewijzigd door satiper : 17 september 2018 om 21:11.
satiper is offline   Met citaat antwoorden