Los bericht bekijken
Oud 24 januari 2018, 14:37   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.255
Standaard

Dit was geen Li ion batterij, bijna 2 doden, en dit zonder erin te bijten :

Citaat:
https://www.hln.be/regio/ninove/lekk...ataal~a5394a8d

De 69-jarige Marie-José Duym uit Ninove en haar 71-jarige vriend Herman Heens uit Herentals ontsnapten dinsdagnacht aan de dood nadat een batterij op hun jacht ‘Bijou’ plots lekte en zo een erg giftig gas verspreidde. Ze raakten ’s nachts bewusteloos door het sterk ruikende gas en konden slechts ternauwernood een deur openen voor frisse lucht.

Hun vijftien meter lange jacht ‘Bijou’ ligt al enkele dagen aangemeerd in de jachthaven van Diksmuide. Toen ze er na een dagreis dinsdagmiddag om 17 uur aanmeerden, merkte Herman al dat er iets loos was met de batterij. “Ik merkte dat de spanning van een van de zes batterijen erg laag stond”, vertelt Herman. “Dus besloot ik die bij te laden maar toen we gingen slapen was dat nog niet het geval. Vreemd, maar ik sloeg er niet meteen veel acht op.”

Enorme stank
“Toch kon ik de slaap niet vatten. Rond 3 uur werd ik wakker en besloot ik om maar wat tv te kijken. Opeens voelde ik me erg duizelig worden en nam ik een enorme stank waar,de geur van rottende eieren. Ik klom de trapjes op naar boven maar verloor het bewustzijn en donderde naar beneden.”
Daardoor werd ook zijn vriendin Marie-José gewekt. “Toen ik Herman zag liggen, voelde ik me ook meteen onwel worden”, zegt ze. “Gelukkig slaagde ik er nog in om een deur te openen maar daarna verloor ook ik het bewustzijn.” Door de frisse lucht die binnenkwam, kwam Herman weer bij zijn positieven. Hij kon nu alle ramen openzetten en de hulpdiensten verwittigen.
Een ambulance kwam ter plaatse maar ook de ambulancier merkte dat er iets goed fout zat. Terwijl hij het koppel overbracht naar het ziekenhuis verwittigde hij de brandweer. “Die doorzocht de boot met hun maskers aan”, vertelt Herman. “Ik had al aangegeven dat ik vermoedde dat het probleem bij een van de batterijen zat. En dat klopte: één van de batterijen bleek te lekken.”
Door dat lek kwam er waterstofsulfide vrij, ook wel zwavelwaterstof genoemd. Een sterk giftig gas dat stinkt naar rotte eieren. Dat het gas levensgevaarlijk is, blijkt ook uit het bestek van Herman en Marie-José. In geen tijd werd het bestek roest door de oxidatie.

Reis voortzetten
“We hebben onnoemelijk veel geluk gehad”, beseft het koppel. ...

Laatst gewijzigd door Micele : 24 januari 2018 om 14:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden