Los bericht bekijken
Oud 30 maart 2007, 16:57   #25
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Van mij mag je gerust de discussie over de "kloof" tussen minimumlonen en uitkeringen ad nausaeum voortzetten - dat helpt volgens mij aan de "armoede" niets. Een te laag inkomen is iets waarvan je je moet bewust zijn, vele "armen" verdoezelen die waarheid door zich in een schuldenberg te steken. Er zijn 2 oplossingen : meer inkomen hebben of minder uitgaven en voor die oplossingen moet men zichzelf inzetten. Wachten tot iemand je in komen vanzelf vrhoogt of tot de prijzen plotseling gaan dalen is geen oplossing.

Het is vanzelfsprekend zo dat de maatschappelijke verhoudingen, het globalizerende kapitalisme de armen armer & de rijken rijker maakt. Maar dat aanklagen en bestrijden heeft in wezen met de armoedebestrijding van individuele armen niets te maken. Het komt niet uit de lucht vallen dat de nobelprijs voor de vrede dit jaar aan iemand gegeven is die op een verantwoorde manier het lot van de arme vouwen verbeterde door hun de moge"lijkheid te geven zichzelf uit de armoede te verheffen. Deze strijd is dus per definitie een andere dan een maatschappelijk politieke strijd.

De politiek kan weliswaar helpen door structuren op te zetten en te verbeteren waar nodig : het OCMW is een goede zaak, maar moet onafhankelijker worden van een toevallige meerderheid van de politiek,
moet duidelijke verpolichtingen hebben en mag geen bron zijn van een nodeloos heen en weer geschuif van "armen" omdat dat de rijke goegemeent van pas komt.

Ten slotte "wij leven niet in India" : We zullen vlugger in India leven dan je denkt !
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline