Los bericht bekijken
Oud 23 februari 2020, 21:30   #10
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hij deed wel heel foute dingen met ezels.

Edit: ik ben er ook niet in geslaagd om 1 boek van hem te lezen. Net zomin als van Mullisch en Claus. Mea culpa.
Ik heb zowat alles van hem gelezen, op twee romans en de brievenverzamelingen na. Ook heelder stukken uit de biografie van Nop Maas. Reve is een beetje een 'acquired taste': ofwel vind je er niks aan, ofwel dweep je ermee. Er is blijkbaar geen tussenweg. Aangezien je van korter werk houdt zou ik je 'Werther Nieland', 'De ondergang van de familie Boslowits' of 'Vier wintervertellingen' aanraden. Die dateren ook alle uit zijn 'vroege' periode, waarin zijn stijl veel soberder, bijna uitgebeend was, en de homo-erotiek van het latere werk, dat menige fatsoenrakker de kast opjoeg, nog grotendeels afwezig is.

Politiek werd hij gaandeweg steeds rechtser. Hij had een viscerale afkeer gekregen van het communistische milieu waarin hij was opgegroeid en hekelde het linkse multiculturalisme, wat hem onder meer in aanvaring bracht met de Surinaamse gemeenschap in Nederland.

Een heel boeiende figuur, maar toch ook een schrijver die niet makkelijk jonge generaties zal aanspreken. Daarvoor valt zijn werk te sterk samen met het tijdsgewricht waarin hij leefde.
Den Duisteren Duikboot is offline