Los bericht bekijken
Oud 20 maart 2019, 20:18   #23
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.956
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Snap je het verschil niet ? Het eerste is een politieke wens, iets dat ik "wil verwezenlijkt zien". Ik heb de politieke wens niet om het klimaat te redden ten koste van vanalles. Het tweede is een intellectuele overweging, de logische meanders exploreren. Iets wat tot de mogelijkheden van het doen behoort, ook al wens ik het niet te doen.

Het verschil zit hem in het volgende:
1) ik wens helemaal niet de Joden uit te roeien
2) ik wil wel overwegen wat men zou moeten doen om de Joden uit te roeien, en dan nagaan of gas, dan wel kogels de meest werkbare oplossing hierbij zijn. Of men het transport haalbaarder kan doen met treinen of met schepen, bijvoorbeeld.

Bij het uitwerken van 2), wat ik een leuke intellectuele activiteit vind, wil ik niet noodzakelijk dat men dat ook gaat DOEN (gezien 1) ). Ik ga gewoon, als ingenieur, na, hoe men het zou moeten doen opdat het vooropgestelde doel (dat ik niet wil bereiken, maar "mijn klant wel") gehaald zou worden.

Je kan onmogelijk, zoals de klimaatsmeisjes, zinvol 1) willen, zonder eerst 2) intellectueel geexploreerd te hebben. Maar het is niet omdat je 2) intellectueel exploreert, dat je 1) zou willen.
patrick, dit is blabla jou onwaardig.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden