Los bericht bekijken
Oud 30 augustus 2017, 23:37   #396
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Echte kunstenaars zijn mensen die mij beroeren door hun werken, niet door wat ze zeggen.
Tijdloos: "De denker" van Rodin.
Ook kunstwerken waarvan we de "ontwerper" niet :vb. het Parthenon op de Acropolis. Dit gebouw staat daarenboven symbool voor de Griekse cultuur en zelfs voor de ganse Europese beschaving. Het meest indrukwekkende dat ik ooit gezien heb in onze westerse wereld.
Je maakt de vergissing dat kunst je moet beroeren omwille van de ambachtelijke hoogstandjes
( allez ja ... ge moogt dat altijd de enige motivatie vinden hé )

Kunst draait ( althans dezer dagen -> dat is tijdsgebonden ) omwille van de vernieuwing van idee van impressie
(kortweg: ge wilt iets uitbeelden, iets tonen ... hoe breng je dat origineel aan de man )
In die zin voldeed Rodin daar niet zo aan.. enkel dan misschien omwille van een aantal vernieuwende technieken ( -> wat hem een soort massaproductie opleverde ) en het volgen/evolueren van de tijdsgeest stroming van het impressionisme
Zo voldeden de inblikte stront van Manzoni of de gesigneerde urinoir van Duchamp ( om nu maar even twee extreme tegenvoorbeelden te noemen ) daar veel beter aan.

Dus nu even terug naar Rodin.
Wat heb je daaraan ?
Dat beeld beroert je omwille van de pracht en de expressie van die man maar zo zijn er duizenden in een dozijn te noemen.
Dus je staat daarbij bewonderd het en loopt vervolgens weer door.
Al wat je daar achteraf van kunt vertellen hoe 'knap' het toch wel was was en hoe je je afvraagt hoe het in godsnaam mogelijk is zoiets voor elkaar te krijgen.
...en dan stop het denk ik ?
Als kenner beeldhouwer of bronsgieter kan je nog wat uren door palaveren over de gebruikte technieken ed
praha is offline   Met citaat antwoorden