Los bericht bekijken
Oud 19 december 2017, 19:20   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Jij stelt de vraag: vanaf wanneer is de aerodynamica dominant.
En ik heb krijg nog steeds geen onderbouwd antwoord.

Dus kan ik alleen maar afgaan op onderbouwde metingen, zelfs in de praktijk. EPA is geloofwaardig genoeg.

Weerleg die metingen maar eens.

Wat je niet kunt, dus interesseert het jou niet? Zo kan ik het ook.

Gewicht heeft al minder invloed op een E-wagen als aangenomen (dat is dit *topic), het recupereert zelfs een deel meerverbruik - vooral - in de city-cyclus, dus net bij lage snelheden waar het gewicht van de auto significant invloed heeft op de rolweerstand, tja hoeveel blijft er dan nog over van de dynamische last en hogere rolweerstand bij lage snelheden in de praktijk - dus redelijk veel stop and go op gewone drukke wegen met kruispunten, rode lichten, links afdraaiend verkeer, enz...? EPA FTP-75 simuleert een stadscyclus, NEDC doet dat voor 2/3 van zijn cyclus ook, de gemiddeldes liggen dan amper bij 34 kmh. Die beide cyclussen zijn alom gekend en geweten. EPA past zelfs een correctie toe om meer real world te zijn. NEDC is veel minder waard.

Citaat:
* Dit illustreert wel hoe vluchtig hype rond lichte materialen is. Een recente studie toont aan waarom. Onderzoekers van het CAR Instituut aan de Universiteit Duisburg-Essen ontdekten dat het gewicht van een elektrische auto niet bepalend is voor het bereik, aldus Welt am Sonntag.
voor alle zekerheid neem ik de Duitse tekst en vertaal ik die:

Citaat:
Lange galt: Elektroautos müssen so leicht wie möglich sein, damit sie eine große Reichweite haben. Doch das Gewicht hat kaum Auswirkungen, belegt jetzt eine Studie. Die Forscher kennen auch den Grund.

Forscher sind in einer neuen Studie zu dem Ergebnis gekommen, dass das Gewicht bei Elektrofahrzeugen keine entscheidende Rolle für die Reichweite spielt. Die Untersuchung des Center Automotive Research (CAR), die der WELT AM SONNTAG vorliegt, stellte fest, dass Elektrofahrzeuge teilweise sogar weniger Energie verbrauchen, wenn sie zusätzliches Gewicht transportieren. Die Ergebnisse stellen damit auch den Leichtbau mit Karosserien aus Karbon infrage.

Algemeen geldde: elektrische auto's moesten zo licht mogelijk zijn, daarmee ze zoveel mogelijk rijbereik halen. Maar het gewicht heeft weinig effect, zoals uit een onderzoek blijkt. De onderzoekers weten ook de reden.

Onderzoekers zijn in een nieuwe studie tot de conclusie gekomen dat het gewicht in elektrische voertuigen geen doorslaggevende rol speelt in het rijbereik. De studie van het Center Automotive Research (CAR), die WELT AM SONNTAG in handen kreeg, vond dat elektrische voertuigen soms zelfs minder energie verbruiken bij het vervoer van extra gewicht. De resultaten stellen dan ook de lichtbouwconstructies uit carbon in vraag.
Citaat:
Heb je ooit een les mechanica gehad ?
Natuurlijk, jij niet?
Zouden de wetenschappers van CAR en EPA ooit mechanica gehad hebben?

Laatst gewijzigd door Micele : 19 december 2017 om 19:48.
Micele is offline   Met citaat antwoorden