Los bericht bekijken
Oud 19 december 2008, 10:40   #41
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Nu we zo ver zijn, de volgende stap dan. Hoe realistisch schat je de invoering van een nationale kieskring met gelijktijdige afschaffing van alle genoemde blokkeringsmechanismen in?
Zolang als Vlamingen bang zijn, is die kans zo klein als 't opsplitsen, tenzij eenzijdig en zonder 'volks meerderheid' afgedwongen.

Bange Vlamingen ? Ja natuurlijk. Men is bang dat een Nationale Kieskring één groot B-H-V wordt.

't Hangt nog steeds samen met de 'ontvoogdings-strijd'.

Er is geen zelfvertrouwen in de Vlaamse politiek.

Het is toch duidelijk dat de blokkeringsmechanismen een groot aandeel hebben in het 'zich oneerlijk behandeld voelen' van de Vlaamse politieke wereld. In het underdog spelen. In het calimero spelen. In de knechten mentaliteit. In het schuilen achter grote federale ruggen om te verantwoorden dat ze niets doen.

Als je de kracht niet hebt om dat op te lossen, dan moet je niet af komen dat je beter zal kunnen besturen in een onafhankelijk Vlaanderen.

Die kracht en zelfzekerheid moet opgebracht kunnen worden, en die is er niet. Daarbij, het is toch evident dat vooral de CD&v niet wil toegeven dat ze een zware vergissing begaan hebben met het invoeren van de blokkeringsmechanismen zoals ze nu zijn (als CVP). En de motieven voor dat invoeren waren weer te vinden in 't bestendigen van de particratie.

En vooral. Het is een eerlijker situatie. Zowel voor ons Vlamingen als voor hun Walen. Het wordt dan kiezen tussen een Eerlijk België of een Eerlijk Vlaanderen en een Eerlijk Wallonië.

En nog belangrijker. Als er dan gesplitst moet worden. Dan zal dat waarschijnlijk gebeuren op vraag van Wallonië. En dat onder Vlaamse voorwaarden en met Vlamingen in een sterke positie, ook naar Brussel toe.

Ga je mij nu nog steeds een Belgicist noemen ?
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden