Los bericht bekijken
Oud 9 april 2017, 12:16   #175
DebianFox
Minister
 
DebianFox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 oktober 2005
Locatie: Zuidelijke Nederlanden
Berichten: 3.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Maar wat bedoel je eigenlijk als je schreef dat een aandelenportefeuille reeds moordend belast is ?
Ik denk dat Quercus de steeds hogere roerende voorheffing aankaartte.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ten eerste : gestructureerde fondsen (= met 'kapitaalsgarantie' ) zijn zuivere rommel, daar kun je onmogelijk echt rendement uit halen.
Eigenlijk zijn er voor fondsen prima alternatieven te vinden. Ik denk vooral aan holdings en ETF's. Bij holdings koop je zonder instapkosten een heel gediversifeerde portefeuille tegen een prijs die meestal lager ligt dan de intrinsieke waarde. Op de Belgische beurs staan een paar kwaliteitsvolle holdings genoteerd zoals Ackermans, Brederode en Sofina.

Indexbeleggen is ook een prima alternatief. Er zijn uiteindelijk veel fondsen die slechter presteren dan de index. Indexbeleggen probeert dan ook niet om de markt te verslaan, en bovendien zijn de kosten bij een ETF veel lager.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Volledig akkoord met jou dat aandelen de enige activaklasse is waarmee je echt rendement kunt halen. De risico aversie van de belgen is bijna lachwekkend.
Das inderdaad héél jammer. Zelf ben ik als particulier ook met succes actief op de beurs.

Ik opteer voor de buy&hold strategie. Ik denk dat wanneer je aantal basisregels volgt, je op termijn altijd vermogensaangroei verwezenlijkt. Deze basisregels zijn:

- Gespreid instappen in een gediversifeerde kwaliteitsportefeuille.
- Dividenden steevast herbeleggen en een goede spaarattitude kweken.
- Winnaars vasthouden, op sommigen heb ik thans een netto-dividendrendement van 10 %.
- Opteren voor buy & hold, maar verliezers verkopen bij een negatief rendement van > 15 %.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden