Los bericht bekijken
Oud 1 december 2018, 12:05   #8
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
proto-evangelie van Jakobus h. 20.
... de vroedvrouw zei tegen Maria, pas op, want er wordt over jou geredetwist. ... En Salome bracht haar vinger naar binnen om haar toestand na te gaan. Ze gaf een gil en riep: "Au! Door mijn slechtheid en ongeloof heb ik de levende God op de proef gesteld! Kijk, mijn hand wordt door vuur verteerd en valt af." - Een engel vertelt haar dat ze het kind moet aanraken en dan geneest haar hand.
Wat is daarvan het belang?
De tekst dateert waarschijnlijk uit de tweede eeuw, maar het probleem zal al wel aan de orde gekomen zijn in de eerste eeuw, bij een christelijke sekte die de figuur van Maria ging vereren als een eeuwige maagd. De rooms katholieke kerk is uit die sekte ontstaan. Van die devotie is nog niets te merken in de canonieke Handelingen van de apostelen en de christelijke brieven. Maar in de apocriefe evangelies wordt Maria meestal opgevoerd als model voor kuisheid en een leven als maagd.

Uit bovenstaande tekst blijkt dat de modelmaagd Maria voor de gelovige fysiek eeuwig maagd moest zijn. Wat Maria daar zelf van dacht lijkt van geen belang. Daarover wordt over haar hoofd heen beslist door goden en mensen. Heeft ze tegen de engel Gabriël gezegd: "alles goed en wel, maar ik wil hierdoor niet mijn maagdelijkheid verliezen. Dus mijn maagdenvlies moet ongerept blijven"? Waarom zou ze okk? Ze had toch al ingestemd met het huwelijk met Jozef? Of was daaraan ook al de voorwaarde van geen seks verbonden? Dat blijkt nergens uit. Wat is dan het belang van haar maagdelijkheid? Misschien is het een theologische kwestie, dat God zijn vrouw Maria niet kon delen met Jozef. Of dat Jezus niet kon verdragen om met zijn broers en zusters dezelfde moeder te hebben. Waar zou dat idee vandaan komen? Alvast niet bij de Griekse godenwereld, want daar hadden die goden maling aan.

Laatst gewijzigd door Piero : 1 december 2018 om 12:31.
Piero is offline   Met citaat antwoorden