Discussie: Round Up
Los bericht bekijken
Oud 11 juli 2018, 16:21   #179
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.818
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
"strakke" tuinen zijn een ramp voor de biodiversiteit.
Waarom?

Het heeft geen zin om elke tuin in teken te stellen van maximale diversiteit. Tenzij je een tuin hebt van enkele hectaren misschien.

Als ik de rondomliggende percelen bekijk is het geheel heel divers. En dat is wat telt.

Citaat:
Een gazon moet kunnen "bloeien", met klaver, paardenbloemen, enz....want het is een bijzonder belangrijke bron van voedsel voor bijen, vlinders, enz....
Ik vind klaver een welgekomen 'onkruid' omdat het heel wat stikstof in de grond brengt (vingerbloemige) en zorgt voor heel diepgroen gras. De witte bloemetjes passen daar heel goed bij.
Madeliefjes gaat ook nog.

Maar paardebloemen, boterbloemen, ... is in mijn gazon ongewenst.
Net als ander onkruid zoals hondsdraf, weegbree, ....

Citaat:
Een bloemenwijde is nog beter. De insecten die daar dan zitten zijn ideaal voedsel voor egels, vogels, enz....
Mijn tuin is 150m diep. Achteraan waar ik een paar fruitbomen heb aangeplant en bessenstruiken, daar is het 'beleid' wat losser.

Citaat:
Ik maai niet meer dan noodzakelijk, en laat bvb klaver even lekker bloeien, omdat mijn bijen daar dan volop van kunnen profiteren. Voor hagen kies is resoluut voor inheemse planten ipv de dingen die hier al door forummers zijn voorgesteld.
Hoe vaak je moet maaien hangt ook van de grasmengeling af. Als je raaigras zou hebben, dan mag je na een week een bosmaaier bovenhalen.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden