Discussie: Prijsstijgingen
Los bericht bekijken
Oud 31 maart 2008, 13:32   #26
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Inderdaad, die moeten weg. Ik ben overigens niet een libertariër want ik ben voor het bestaan van een staat. Linkse vrienden noemen mij ultra-liberaal.
Wij komen overeen
Citaat:
Kijk... een lening kan een investering zijn, bijvoorbeeld een huis. Als je het niet meer nodig hebt verkoop je het, als je het niet meer terug kan betalen heeft de bank het huis als onderpand en is er geen economische schade.
met je huis in onderpand is je interest lager... Minder risico voor de bank. Dat is allemaal ingecalculeerd ook in kredieten op consumptie goederen (interesten zijn ZEER hoog)...
Citaat:
Als iemand vijf creditcards heeft met daarop elk 5000 euro schuld, een auto op afbetaling heeft staan, en allerlei shit via de homeshopping heeft gekocht, en het kan niet worden terugbetaald, dan zit je met een probleem.
Neen dan zit HIJ met een probleem... Nu meeste bedrijven die kredieten toestaan doen wel een screening vooraf hoor.
Citaat:
Er wordt bij geldcreatie namelijk geld gehaald uit een toekomstig geldreservoir. Je betaalt immers met geld dat nog niet bestaat, maar dat nog verdiend moet worden. Dat reservoir moet worden bijgevuld. Een consumptief krediet dient ter consumptie en brengt geen geld op, er is geen onderpand. Als je dan niet kan terug betalen... en dit gebeurt massaal, dan krijgen we wat in 1929 gebeurde. Een beurskrach. Mensen hadden hun beleggingen betaald met geleend geld, aandelen niets meer waard, banken failliet, overheid in de penarie, armoede overal.
Ja daar wringt het schoentje wat... De kredieten met tè veel risico toch toestaan. Maar dat wil toch niet zeggen dat je alle kredieten op consumptiegoederen moet wegnemen toch? Ik denk niet dat dat een optimale oplossing is...
Citaat:
Een investering echter is geoorloofd omdat het in de toekomst geld zal opbrengen waar winst mee gemaakt kan worden, en de schuld kan worden terugbetaald.
Ook daar hangt het af van het risico... Banken nemen teveel risicos en daar volg ik percalion iets meer in in zijn redenering. Banken mogen er niet van uitgaan "tsjah als er iets misgaat zal de staat het wel oplossen"... Die bank in Engeland die werd overgekocht door de staat is uiteraard om een sneeuwbal te voorkomen maar dit kan geen goede basis zijn voor andere banken...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden