Discussie: De Adel
Los bericht bekijken
Oud 15 mei 2012, 08:51   #223
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Over een deel van de Europese adel ook. Niets controversieel aan. Boeiend onderzoek op zich trouwens.
Inderdaad, maar het gesprek erover wordt bemoeilijkt door die paar extremen die de afrocentrische toer opgaan en alles, van de uitvinding van het wiel tot de maanlanding op het 'afrikaanse' conto willen schrijven.

Afrikaans wordt dan zo breed mogelijk beschouwd. Geografisch kan het Nubisch, zwart-afrikaans, Egyptisch zuid-europees, arabisch, tot klein-indische sferen toe zijn. In Egmonds geval wordt het uitgebreid met alles wat een donker tintje heeft, en nergens wordt een distinctie gemaakt tussen originele aspecten en de invloeden van de heersende cultuur; of die nu grieks, romeins, arabisch, indisch of anderzijds niet-afrikaans is; van het moment dat het langs afrika passeert eigenen ze het zich toe.

Het kan best interessant zijn om te onderzoeken welke wisselwerking tussen zwart-afrika en middeleeuws europa kan bestaan hebben (hoewel ik vermoed dat het niet verder ging dan noord-afrikaans), maar Egmonds betogen over wit schoenenleer, racistische initiaties en redeneringen gebaseerd op zwart-wit afbeeldingen, en dan gemengd met pleidooien voor homoseksualiteit en kontbeffen maken het onmogelijk voor redelijke mensen.

Was er niet één zwarte in de arthur-legendes bvb? Palamedes geloof ik, hoewel dat een saraceen was. Moet er een onderscheid gemaakt worden tussen noord-afrikanen, en de zwarte midden-afrikanen? De laatste groep lijkt interessantst, want zeldzaam in een middeleeuwse context. Ik kan niet direct voorbeelden vinden, hoewel mythologie er iets van gemaakt kan hebben. In Eco's Baudolino worden ze allezins opgevoerd, waarbij Eco zich wel gebaseerd zal hebben op authentieke mythes.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden