Los bericht bekijken
Oud 1 januari 2009, 03:40   #219
Hendrik de Stoute
Parlementslid
 
Hendrik de Stoute's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2008
Locatie: Gent
Berichten: 1.839
Standaard Vlaamse revolutie?

Vlaamse revolutie : hoe moet dat dan? Om te antwoorden op de vraag :

1) Ik denk dat we moeten gaan voor meer onafhankelijkheid zonder precies te omschrijven of dat nu gaat om confederalisme, separatisme, samensmelting met Nederland of wat dan ook en waar we ons ook niet vastpinnen op een expliciete oplossing voor Brussel. We lopen anders teveel kans in een discussie te verzanden van staatkundige techniciteit waar de meeste Vlaamse burgers geen pap van lusten en bovendien onszelf nodeloos te versnipperen. We moeten gewoon iedereen verzamelen rond het idee van meer zelfbestuur. Bijvoorbeeld rond de kernwoorden : VLAANDEREN IN EUROPA.
2) Verder denk ik dat we een beweging moeten zijn die zo breed mogelijk gaat die zich niet gaat linken aan één of meerdere politieke partijen. We mogen ons niet laten verkleinen tot symphatie voor één of andere zogenaamde Vlaams-nationalistische partij en nog minder tot uitsluitend rechtse partijen. Zelfbestuur in Vlaanderen is goed voor iedereen en moet iedereen kunnen aanspreken ongeacht welke partijkleur die heeft en los van de tegenstelling rechts/links. Uitgangspunt : Vlaanderen is er voor iedereen en dus is iedereen voor Vlaanderen!
3) Verder denk ik dat we moeten samenwerken over onze gemeenschapsgrens heen. Wij kunnen veel leren van de Waalse Beweging en omgekeerd kunnen zij veel leren van de Vlaamse Beweging. Fundamenteel hekelen we dezelfde status quo gedicteerd door een kortzichtig, angstig, behoudsgezind en verstard Belgisch unitarisme. Waalse en Vlaamse autonomisten staan samen sterker : eendracht maakt macht! En ja, ook in de kleine Duitstalige Gemeenschap zijn er interessante contacten te leggen met Duitstalige regionalisten.
4) De samenwerking moet ook internationaal doorgetrokken worden. Het gaat niet op dat wij de Baskische premier en de Schotse premier, die beiden een referendum proberen te organiseren rond Baskische en Schotse onafhankelijkheid, niet moreel, publiekelijk en politiek steunen in de internationale pers of in het Europees Parlement. En vice versa. Ook wij moeten op hun steun kunnen rekenen op het internationale politieke toneel in Europa en de VN. Voor een sociaal Europa van zelfstandige regio's!
5) We moeten onze communicatie op niveau brengen en verrijken zowel technisch als creatief. Veel van de communicatie vanuit flamingantische hoek is slecht gemaakt, verschrikkelijk amateuristisch, van een ongehoorde saaiheid en teveel gericht op de kleine club van voltijds flamingantische ingewijden. We moeten veel meer overleg plegen, de boer opgaan, beter en breder communiceren, samenwerken, de digitale mediacultuur vollop gebruiken, creatiever communiceren, de debatcultuur opentrekken, ...
6) Waar de politieke besluitvorming in dit land duidelijk vast is gelopen door een democratisch deficit moeten we overgaan tot burgerlijke ongehoorzaamheid. Ik denk dan aan het voorbeeld van de + 1000 'dienstweigeraars' in de regio Halle-Vilvoorde die weigerdenen om te gaan zetelen tijdens de recente verkiezingen of zoals die Vlaams-Brabantse burgemeester die geen Belgische vlag meer uithangt aan het gemeentehuis zolang BHV niet gesplitst is. Dergelijke akties maar dan op massale Vlaamse schaal van Oostende tot Halle ( en eventueel in samenwerking met Waalse autonomisten in Wallonië).

Tot zover mijn bedenkingen voor het nieuwe jaar.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden