Los bericht bekijken
Oud 9 november 2018, 14:11   #38
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Voor België zou het goed zijn SWIFT niet weg te jagen. Europa straalt wereldwijd vertrouwen uit indien het wil. Iets wat de VS niet meer doen. Europa zou SWIFT ertoe dienen te brengen haar neutraliteit ook effectief te handhaven. Wat de VS nu doen met SWIFT is eigenlijk ook een aanval op Europa. Meer dan een belediging is dit. Indien Europa het goed speelt kan het hier de kaarten omdraaien echter. Deze situatie biedt in feite kansen aan Europa om een belangrijke speler te worden waar de wereld naar kijkt om de vrede en orde te bewaren. Meer en meer zijn de militaire aspecten zowiezo overroepen in de internationale gemeenschap in dit nucleaire tijdperk. De vraag is of Europa er klaar voor is. Ik merk hier op dit forum toch ook nog veel noodzaak voor afkicken van een koude oorlogscomplex. Bij Europese politici en in de media bestaat hetzelfde probleem. Toch denk ik dat het onvermijdelijk is dat Europa wakker zal worden. Ik denk en hoop dat de pogingen het continent te knechten door de oude methode van de koude oorlog zullen mislukken. We dienen niet mee te gaan in angststrategieën.
Wat onder meer ontbreekt aan Europa is een gezicht dat het Buitenlands beleid weerspiegeld. Europa lijkt gewoon geen stem te hebben.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden