Los bericht bekijken
Oud 2 november 2002, 14:38   #127
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Puur eigenbelang, of wat dacht je?
De legitimiteit van een staat is dus afhankelijk van hoe bruikbaar ze voor jou persoonlijk is...
Een argument van formaat.

Citaat:
Ik ken die heren noch hun werk van dichtbij, maar zeg eens, zit ik dan intuïtief in goed gezelschap aangaande mijn niet lineaire opvatting over de loop der gebeurtenissen
Bwah, een cyclische visie sluit de mogelijkheid van "vooruitgang" uit, dus je kan al raden dat het geen verlichtingsdenkers of linkse denkers zijn...
Toynbee, was een tjeef en geloofde dat er een cyclisch verloop bestond en dat verval dus een wezenlijke optie was. Deze fase kon echter vermeden worden door "een gepaste reactie"...

Spengler was deterministischer, en geloofde in de onvermijdelijkheid van de verschillende fases die worden doorlopen. Spengler wordt tot de "Konservative Revolution" gerekend, dus je ruikt al in wel hoekje hij zich bevindt?

Citaat:
Zoals steeds heb je doeners en toeschouwers.
Jij wil actie en dat is je goed recht.
Of je voor afsplitsing ooit een meerderheid achter jou aan krijgt, dat zal ik nauwlettend aanschouwen.
Dus je bent het met mij eens?

Citaat:
Klopt.
En wat is de reden?
Lees de titel van mijn topic, en je beseft wat ik wil zeggen.......
De historische werkelijkheid is anders hoor, of dacht jij dat de Vlaamse Beweging in haar streven dacht aan het vullen van haar eigen zakken?
Vele vlaamsnationalisten hier, vertrekken inderdaad vanuit hun geldzak...
Je kan wat zwanzen, maar stellen dat de wil tot federalisering werd ingegeven vanuit een wil tot het vullen van de eigen zakken, is beledigend.

Citaat:
En functioneert het naar ieders voldoening?
Niet antwoorden Jonas, ik weet het zo ook al......
Omdat we niet genoeg hebben gefederaliseerd en blijven vastklampen aan onze romantische gevoelens...

Citaat:
Net zoals vele sportbonden b.v.
En behoef je nadere uitleg omtrent de redenen?
Neen, je weet best dat het ook een centenkwestie was: niet vlaams geen subsidies.
Met die partijen lag het anders...en dat is de historische werkelijkheid.

Citaat:
Reculer pour mieux sauter.
In dit land kan je niet één beleid uittekenen op het unitaire niveau dat in het hele land van toepassing is, denk maar aan het onderwijs en aan cultuur.

Citaat:
Blij dat je de tragiek van de federalisering ook inziet.
Zeker, ze heeft tot een ondemocratische toestand geleid.
Maar die federalisering was inherent aan het feit dat Belgiê niet langer een ééntalige staat was...
Belgiê werd opgericht als ééntalige staat, dus je kan niet verwachten dat haar grondwettelijke structuur dezelfde kan blijven wanneer plots erkend wordt dat er nog een tweede taal bestaat. Bovendien heb ik het nog niet eens over de Duitse gemeenschap...die werd pas na WO I aangehecht....

Citaat:
Deze redenering kan me niet bekoren: we zijn nu al tien kilometer verkeerdelijk rechts afgedraaid, laat ons nog wat verder verkeerd rijden.
We zijn niet verkeerd gereden, we zijn onvermijdelijk in dit straatje beland door de ontkenning van de ééntaligheid van Belgiê...
Als we verder kunnen rijden, dan komen we weer op het goede spoor.

Citaat:
Minder bewindslieden zal alvast geen méérkost zijn.
De overgangsfase ontken jij blijkbaar wel nogal makkelijk.

Citaat:
Die massa haalt ook ongeïnteresseerd de schouders op voor de krijsende minderheid van de 10% separatisten.
Diezelfde massa trok zich ook niets aan van de Duitse inval in Belgiê, dat is dus geen argument.

Citaat:
Omdat ze er dan ook nooit een voordeeltje van ondervonden.
Vereenvoudiging van de besluitsvormingsprocessen...

Citaat:
Ik herhaal, die federalisering werd door de vlaamse overheidsinstanties aangegrepen om dapper bovenop de fed's in onze zakken te tasten.
Doen ze niet want ze kunnen geen belastingen heffen....
Ze krijgen hun geld van de federale overheid.

Citaat:
Jonas! Je gaat toch niet gaan ronselen bij de blokaanhang
Natuurlijk niet, ik gaf gewoon aan hoe gevaarlijk het kan zijn om de bevolking blindelings te volgen...

Citaat:
Eén op drie is nog geen meerderheid, maar het gaat er vervaarlijk naartoe
Ik bedoelde dat uiteraard figuurlijk mijn waarde...

Citaat:
Die 25% kan zich reeds opnieuw klaarmaken om bollekeskermis over te doen, samen met de rest van de niet-populistisch-gevoelige kiezers.
Inderdaad, de redelijkheid is ver zoek...

Citaat:
Geen bangmakerij Jonas!
Uit welke hoek kwam d�*t onderzoek trouwens?
Knack dacht ik...
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden