Los bericht bekijken
Oud 17 januari 2011, 17:25   #8
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Het staat u natuurlijk vrij om uw standpunten door een partijbureau te laten bepalen. Maar er zijn wel meer mensen die vinden dat zij bepaalde standpunten zelf moeten kunnen bepalen. Het gebeurt nog maar zelden dat mensen zich volledig vinden in één partijprogramma.
Bovendien is het dan nog niet het partijprogramma dat bepalend is voor de stemmingen maar het regeerakkoord. Iets waar geen enkele burger zich ooit heeft kunnen over uitspreken. Maar de keuze is aan u persoonlijk natuurlijk. Dat is dan ook ons principe.

Paul
Het probleem is niet dat je je standpunten wil laten bepalen door je kiezers of zelfs door de gehele bevolking. Dat is een mooi ideaal. Wel zijn er problemen met het punt voor punt via polls laten bepalen van je standpunten door de bevolking. Ten eerste hebben de burgers nog steeds geen echte inbreng, ze kunnen op een aantal opties stemmen, maar niet zelf ideeen bijdragen. Een ander fundamenteel probleem is dat het aanbieden van een totaalpakket ook voordelen heeft, als jij mensen drie stellingen geeft waarin je vraagt of er minder geld naar de zorg moet, of er minder geld naar onderwijs moet en of er minder geld naar de politie moet dan krijg je drie keer nee te horen, lastig als je toch ergens op moet bezuinigen. Maar mijn belangrijkste punt van kritiek is dat je dit via internetpeilingen wil doen. Die zijn haast per definitie ongeschikt om jou een beeld te geven wat de bevolking wil. Ze geven wel een heel goed beeld van wat de gemiddelde twintiger/dertiger met een beetje hackvaardigheden wil. Weet je nog dat "you" persoon van het jaar werd? Precies. Zo gaat dat altijd, vooral als het belangrijk is. De organisatie van de persoon van het jaar verkiezing heeft dit jaar de nummer 10 of iets dergelijks tot winnaar uitgeroepen, want dat internet nemen ze niet meer serieus (anders zou Assange gewonnen hebben, op de voet gevolgd door Lady Gaga). Je kunt het land niet besturen via internetpeilingen, echt niet, net zo min als je het land kan besturen via een encyclopedie, zoals Rita Verdonk dat probeerde in Nederland. We hebben een hoop lol gehad, met de gratis aambeienzalf, de ruimteschepen en de 14's hoor, maar het was geen zinnig experiment.

Daarnaast is er nog het probleem dat geen enkele organisatie onpartijdig is. Had Rita's idee gewerkt zoals zij het bedacht had dan was de uitkomst vrijwel identiek aan haar mening geweest. Suggestief vraagje stellen hier, linkiewinkie bannen daar, dan lukt dat wel. En iedereen doet dit, bewust danwel onbewust. Ik zit in de peilingenpoule van peil.nl (van de klusjesman). Zelfs als het niet over Maurice zijn persoonlijke stokpaardjes gaat zoals die moordzaak of zijn energiemaatschappijtje betrap ik hem geregeld op het stellen van suggestieve vragen of vragen die genuanceerde meningen uitsluiten. Bovendien kan de vorm van een poll de uitslag beinvloeden. Stel, ik vraag mensen wat er met softdrugs moet gebeuren, legaliseren, gedogen of verbieden, en ik stel in een controlegroep dezelfde vraag met maar twee opties, dan is er een goede kans dat de uitslag van die twee groepen verschillend is, dat de ene poll voor verbieden is, en de andere voor legaliseren.

Vanwege al deze problemen, waarvan het "geenstijl Doritos"-effect veruit de belangrijkste is, ben ik van mening dat dit plan gedoemd is te mislukken. Vandaar dus.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden