Los bericht bekijken
Oud 2 augustus 2019, 08:25   #81
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Bij mijn weten zijn shiiten gematigder.Zelfs in Zuid-Libanon waar Hesbollah de baas is zie je openlijke homos, alle Iraniers die ik ken zijn tolerant, en niet zo strikt wat Haram of niet is.
De "beste"moslims vind je in de Sovjet landen. Ik kom net terug van Kazakhstan, op 2 weken tijd 2 hoofddoeken gezien, mensen gaan enkel naar de moskeee bij begrafenissen, alle volwassenen drinken.
Met andere woorden het juk van de Islam werd afgeworpen, dankzij Stalin. Ook Attaturk deed een verdienstelijke poging maar slaagde er niet in het platteland te verlichten. Het juk van religie werd in Europa al eeuwen geleden afgeworpen daarom dat het Westen er zoveel beter voorstaat dan de Arabische wereld.
Ik heb niets tegen mensen die leven volgens een strikte interpretatie van een godsdienst, zolang ze anderen niet veroordelen die in hun ogen dingen doen die Haram zijn, niet kosher, etc.
Ik zag onlangs een reportage van jongeren uit Molenbeek op uitwisseling in Palestina. Sommigen vonden het raar en niet kunnen dat christenen bidden in "hun" heilige taal, allen zeiden ze ook dat de locale moslims veel minder strikt leven dan de Marokkaanse gemeenschap in Belgie en dingen doen die Haram zijn... dan moet je toch toegeven dat er een probleem is? Die mensen zijn hier opgevoed en geboren maar hebben een striktere interpretatie van de Islam dan in het Midden-Oosten...
Ik begrijp niet goed dat links zo weinig kritisch staat ten opzichte van radicale interpretatie van de Islam, terwijl Marx al schreef dat godsdienst opium voor het volk is, en links hier hard heeft gestreden tegen de invloed van de katholieke kerk op politiek en onderwijs.
Ik denk niet dat sjiieten 'gematigdere' moslims zijn. In alle moslimlanden, bv ook in een overwegend soennitisch land als Pakistan, heb je gematigde en minder gematigde moslims. MAAR op het einde van de dag is iedereen moslim. De reden dat in West-Europa veel moslims extreem lijken is omdat het hier seculiere landen zijn. En aan veel publieke zaken, bv alcohol café cultuur, gemengd halfnaakt zwemmen,.... kunnen moslims niet zo uitbundig deelnemen. Dus voor een ongelovige zal een moslim altijd extreem zijn?
Guinevere is offline