Los bericht bekijken
Oud 4 juni 2021, 14:37   #51
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Daar heb je wel een punt. Maar ik vond "ja" en "nee" te kort door de bocht. We moeten onze verantwoordelijkheidszin in het hoofd houden.

Als je geen vaccin wil, dan vind ik dat je de streep moet doortrekken en ook geen belastingen meer moet betalen. Nergens op. Geen BTW, geen onroerende voorheffing enz.

Je doet dan afstand van je burgerzin en je doet niet meer mee. Je kan je dan overigens niet aansluiten bij de mutualiteit, je betaalt geen RSZ, in het ziekenhuis moet je de volledige factuur zelf betalen. Je komt niet in aanmerking tot een autoverzekering, je betaalt 70 euro voor een treinticket naar Brussel. Een ritje met de lijn kost 50 euro.
Wat is dat nu voor lulkoek ?

Wat heeft "een geneesmiddel slikken" nu met "burgerzin" te maken ?

In welke mate draagt "nutteloos een geneesmiddel slikken" iets bij tot de goede werking van de maatschappij ?

Ik zou eerder zeggen: als je ooit nog iets recreatiefs doet, dan doe je afstand van je burgerzin. Dan betaal je geen belastingen meer, en doe je niet meer mee. Want iets recreatiefs doen, daar kan altijd iets fout gaan. En dan zou de maatschappij maar moeten opdraaien zeker, voor iets dat enkel maar uw plezier was ?

Dus, geen sporten meer, geen vakantie meer, geen bioscoop meer, geen theater meer, geen uitgangsleven meer geen wandelingen meer. Allemaal mensen zonder burgerzin.

Want waarom zou iemand iets "bijdragen" door een vaccin te nemen, eigenlijk ? Als hij zelf een groot risico heeft op zwaar ziek worden, dan heeft dat zowel een voordeel voor hemzelf (zwaar ziek zijn is niet plezant) als de gezondheidszorg.

Maar als hij geen groot risico loopt op zwaar ziek worden, dan heeft een vaccin nemen voor hem niet veel zin, en ook niet voor de ziekenzorg, die hij waarschijnlijk meer zal solliciteren voor een verkeerd afgelopen vaccinatie (heel zeldzaam, toegegeven) dan voor een zware corona (nog zeldzamer).

Daarentegen, door zich te vaccineren gaat hij bijdragen tot het risico dat het vaccin sneller doorbroken wordt. In die zin is die zijn vaccinatie dus collectief eerder nefast. Dus waar zit de burgerzin dan ?

Je kan "een vaccin nemen" echt vergelijken met "continu anti biotica slikken" he, op propagatie vlak. Je moet dus echt inbeelden dat jij zou willen dat iedereen "met burgerzin" ganse dagen anti biotica gaat slikken.

Aan de andere kant, uw voorstel om niet meer onderworpen te zijn aan de staats"verzekering" is zeker een niet te versmaden voordeel natuurlijk. Ik zou daarvoor willen soliciteren, zelfs al ben ik gevaccineerd.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 juni 2021 om 14:44.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden