Los bericht bekijken
Oud 25 september 2017, 23:51   #34
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Als het gevolg van die acties, te snel en dronken rijden, een dodelijk ongeval veroorzaakt heeft misschien wel?
Een onschuldige voetganger/fietser/andere nietsvermoedende weggebruiker(ster), laat het een kindje of een volwassene zijn, van zijn leven beroven omdat de dronken bestuurder(ster) op dat ogenblik één van de volgende acties ondernomen heeft te snel rijden, medicatie, drugs, verkeersreglement aan zijn/haar laars lappen.

Dan vraag je u af, hoort daar de doodstraf ook bij als strafmaat?
De (langere) intentie ontbreek/ontbrak normaliter

noem ze desnoods 'moordenaars' in de zin van hun roekeloosheid en de kwalificatie doodslag

Citaat:
Het ging mij meer om pure moordenaars uit ons land of uit een ander land, zij waar duidelijk van bewezen is dat ze mensenlevens zomaar lukraak beëindigden, zomaar voor de fun of onder de noemer 'oorlogsdaad' in bepaalde gevallen.

Zo nodigt men op huidig ogenblik ook de Syrië-strijders ook weer uit las ik ergens ten velde.
Ik vraag me steeds af waarom de reden of het motief ( op de bijzondere gevallen na dat ge bijna gedwongen wordt -> maar vaak wordt dat dan ook ipv moord een andere uitspraak ) zo belangrijk is.
Het lijkt wel of moord erger is naarmate we ons minder kunnen inleven waarom iemand moord voor die reden ... zegt veel over onszelf

En het ironische is dat als iemand zomaar en lukraak ( out of the blue ) een mensenleven beëindigt dit veel minder voldoet aan de kwalificatie moord dan iemand die beraamt zijn ex om te brengen en uiteindelijk dat ook doet.
Niettemin is de eerste soort des te gevaarlijker en te weren uit de maatschappij tegenover het tweede voorbeeld
praha is offline   Met citaat antwoorden