Discussie: Hollanderhaat
Los bericht bekijken
Oud 31 juli 2020, 22:33   #611
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Het leven is een strijd.....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Er was in die tijd inderdaad geen Noord en Zuid zoals wij dit nu verstaan, maar de Vlamingen waren niet geliefd in het Noorden. Ze werden in die tijd beschouwd als 'vreemdelingen'. En zeker niet als 'bloedbroeders' en nog minder als 'taalbroeders'.
Mijn vraag was of dat niet Franstalige Vlamingen betrof ?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Vergeet trouwens niet dat de strijd tussen de graven van Vlaanderen en deze van Holland begon in de 11de eeuw en duurde tot in ... 1323 (Vrede van Parijs). En dat laatste mis ik dan weer in uw plaatje.
Hoe zou ik dat nu kunnen vergeten wetende dat 15 jaar later de wijze man uit Gent zijn buitenlandse politiek er onder andere in bestond van alle neuzen - eindelijk - in dezelfde richting te plaatsen naar de Franse aartsvijand.
Maar helaas niet voor lang, want dik 10 jaar na zijn dood herbegon met de Brabantse Successieoorlog de oude rivaliteit tussen Vlaanderen en Brabant.
Gaat ge nu beweren dat er nooit een eenheid tussen de voorlopers der Belgen is geweest ?
Wat voert gij toch aan op steriele dikussies, zeg...
Citaat:
En dat laatste mis ik dan weer in uw plaatje.
Welneen, ik wees herhaaldelijk op die tragische en waanzinnige tegenstellingen van destijds:
Hier bijvoorbeeld: https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=39563
- de strijd tussen de vorstendommen onderling
- de steden onderling binnen hetzelfde vorstendom
- tussen de Leliaerts en de Klauwaerts
- de bijzonder tragische strijd tussen de ambachten onderling binnen eenzelfde vorstendom;de armen (wervers) en de allerarmsten ( de volders)
- ....
Dat is iets waaruit we kunnen leren, maar dat wij niet dezelfde lering trekken is duidelijk....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden