Los bericht bekijken
Oud 20 november 2012, 19:24   #78
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
BHL is precies de parasiet die voor de verrotting van die partij heeft gezorgd. De dood van de sociaal-democratie heeft niets te maken met de veranderde productiestructuur - een gezonde sociaal-democratie had zich daaraan kunnen aanpassen - maar alles met het feit dat deze partijen al decennia totaal gecorrumpeerd zijn en precies door miljardairs als BHL.
Voor mij is het juist de vraag of de ellende van de sociaal-democratie niets met de veranderde productiestructuur heeft te maken. Volgens Marx bepaalt de onderbouw de bovenbouw. Dat is natuurlijk een zeer betwiste stelling. De stelling is in die zin interessant dat ik vind dat je telkens in een situatie moet onderzoeken of zij niet opgaat.

Waarom zijn de sociaal-democratische partijen gecorrumpeerd? (Dat ben ik iig met je eens.) Als er meerdere gecorrumpeerde partijen zijn, zal er een dieperliggende structurele oorzaak zijn. Het benoemen van parasieten is niet een voldoende verklaring als oorzaak.

(Hier in deze topic schrijf ik wat losse flodders aan gedachten op. Misschien helpt het in een analyse van de problematische sociaal-democratie.)
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden