Los bericht bekijken
Oud 17 juli 2017, 08:46   #345
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Onze taal is beter dan het Nederlands van Nederlanders.

Maar doe niet zo denigrerend over onze dialecten. Over het algemeen bieden die aardig wat voordelen, zoals bv. om te weten of iets vrouwelijk of mannelijk is. Een Antwerpenaar moet daar niet om te twijfelen. Ne man, Een vrouw, ne stoel, een tafel.
In het Westvlaams is het dan weer heel simpel om te weten of iets met korte of lange ij geschreven wordt. Wordt het y/i uitgesproken is het met lange ij. Wordt het ei uitgesproken wordt het met korte ei geschreven.
Onze grondwettelijk erkende taal is niet "het Nederlands van de Nederlanders", maar gewoon het Nederlands. En dat "Nederlands van de Nederlanders" bestaat overigens niet als een afzonderlijke taal, want dat is doodeenvoudig het Nederlands gesproken met een Hollands accent, net zoals ons AN Nederlands is dat wij allemaal spreken met een min of meer uitgesproken Vlaams accent. Maar dat maakt er geen "Vlaams" van, het blijft Nederlands. Gebruik de term "Vlaams" waarvoor het dient gebruikt te worden: de waaier van dialecten die we aantreffen in Vlaanderen.

En, beste Garry, ik doe helemaal niet denigrerend over het dialect. Wanneer ik bij mijn familie in W-Vl op bezoek ga dan keuvel ik daar ook, met veel genoegen, een potje West-Vlaams. Overigens, de Nederlandse collega's op dit forum hebben ons hier reeds herhaalde malen erop gewezen dat in Nederland er evenzeer dialect wordt gesproken. Daar is niets op tegen, op voorwaarde dat het gebeurt daar waar het past.

Laatst gewijzigd door quercus : 17 juli 2017 om 08:47.
quercus is offline   Met citaat antwoorden