Los bericht bekijken
Oud 2 april 2017, 18:50   #39847
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Inderdaad, Nederland en Vlaanderen gaan niet samen!! Dat weet ik, als grensbewoner in het noorden van Oost-Vlaanderen, al heel mijn leven. Nederlanders hebben géén respect voor Vlamingen. Zij zien ons niet als "gelijken." Dat leert ge goed beseffen als ge, gelijk ik, al enige tientallen "Ollanders" aan uw deur staan gehad hebt met allerlei koopwaar die ze u tegen woekerprijzen trachten aan te smeren. Of ze komen bij u thuis om oud ijzer op te halen. Ze laden dan de beste stukken op, laten de rest liggen en zeggen dan tegen u dat hun camion vol ligt en ze beloven u dan dat ze gaan terugkomen nadat hun camion leeggemaakt is. Ge ziet ze niet meer weer!! Wij hebben er in onze contreien al genoeg mee tegengekomen, met de Ollanders. Ze hebben in mijn streek (het Meetjesland) een hele slechte reputatie.
We moeten ons ook realiseren dat we sinds 1830 eigenlijk helemaal uit mekaar gegroeid zijn, zowel wat sociaal beleid, pensioenen, belastingen als staatsinrichting betreft. Terug samensmelten met Nederland zou onoverkomelijke moeilijkheden en misnoegdheid teweegbrengen onder de Vlamingen. En, geloof maar niet dat de Nederlanders daarover gaan dialogeren met ons, Vlamingen. Want, eens terug gefusioneerd met Nederland zullen we Nederlanders worden en zullen ze met ons geen rekening meer houden. En ik ben er vrij zeker van: ze zullen de Vlaamse economie gewoon kapotmaken, te beginnen met Antwerpen. Want in Nederland richt alles zich tot de Randstad en niet verder. Zelfs Friesland, met zijn gasvelden, heeft dat moeten ondervinden.
De flaminganten onder ons, die terug bij Nederland willen, zullen wellicht in het begin niet doorhebben hoe de Nederlanders het spel gaan spelen, maar lang zal dat niet duren. Net zoals in de periode n?* Napoleon zullen de Vlamingen spoedig ervaren dat er aan de Nederlandse ziel ook een zwarte kant zit, één die er gewoon op uit is om de buurman te belazeren en die buurman, dat zullen wij zijn.
Het gevaar is immers ook niet denkbeeldig dat een terug samengaan met Nederland uiteindelijk zou kunnen leiden tot de splitsing van Nederland omdat de sympathie van de katholieke Nederlanders voor België nog altijd heel levendig is. En ga maar niet in de cijfers kijken en zeggen dat er maar zoveel procent katholieken meer zijn in Nederland: de werkelijkheid is dat ze er nog allem?*?*l zijn!
Tja, benieuwd waar de scheiding dan gaat lopen?
Enig idee van dat Holland flink katholiek is gebleven?
Noord-Holland kent zelfs meer katholieken momenteel dan protestanten
Aangenomen mag worden dat Holland zich in dat geval bij België zal voegen

Katholieken - Volkstelling 1830
Brabant: 305.446
Z + N Holland: 232.069
Limburg: 182.188
Na Brabant vormde Holland (Z+N) de tweede katholieke provincie

Vrees echter voor u dat katholiek versus protestant voorbije tijd is in Nederland. Op zulk een basis uitgesloten een reden voor splitsing
Friesland aardgas, neem dat u Groningen bedoelt?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 2 april 2017 om 18:57.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden