Discussie: Abortus
Los bericht bekijken
Oud 15 oktober 2018, 10:09   #1026
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Hé, deze discussie is weer terug.

Ik ga van de gelegenheid gebruik maken om een term in de discussie te gooien die ik in de tussentijd geleerd heb en die zo te zien nog niet voorbij gekomen is hier: Quality Adjusted Life Years of QALY.
Het QALY-systeem werkt nmm met gebruikelijke criteria voor een afweging van wel of geen abortus. Het levert een schijnnauwkeurigheid omdat ongelijke criteria tegen elkaar worden afgewogen en de waarderingen voor elke situatie arbitrair zijn.
Het effect van gebruiken van dit systeem is dat schijnbaar niemand verantwoordelijk is voor de beslissing, alsof de rede of het lot bepaalt wat er moet gebeuren. Dat is natuurlijk niet waar. Wat ik nog mis is de optie dat het ongewenste kind door de moeder wordt afgestaan aan pleegouders. Het zal lastig zijn om in dat geval een QALY-waarde voor de moeder en voor het kind te bepalen en tegen elkaar af te wegen indien de zwangere vrouw / het zwangere imeisje, er niet voor voelt om het ongewenste kind te dragen en te baren. De enige moreel werkbare optie is nmm de zwangere vrouw / meisje te laten beslissen en te begrijpen dat een foetus nog geen mens is. Het is vooral haar probleem.
Piero is offline   Met citaat antwoorden