Discussie: Taalgrens
Los bericht bekijken
Oud 12 mei 2020, 13:16   #241
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.599
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nogal lage cultuur. Ik kan het niet meer aan. Liever Brels interpratie dan nog.

Nu vind ik Brel op z'n best wanneer hij zich het niet te Belgicain opstelt met zijn liedjes over Vlaamse boerinnen of waar hij van leer trekt tegen les F... Al vind ik dat kritiek op de Vlaamse beweging uit Franstalige hoek soms terecht is. Charles De Coster, Waals auteur had ook een hekel aan de Vlaamse Beweging, maar niet omdat die voor taalrechten opkwamen. Hij had er een hekel aan omdat hij vond dat die beweging te autoritair was en de veel onder de knoet van de Kerk stond. Hij vond het overigens een verarming van de rijkdom die de Nederlandstalige provincies van België te bieden hadden. Hij vond het triestig de oude Zuid-Nederlandse cultuur met respect voor de provinciën verruild werd door een Vlaamse eenheidsworst met kerk en kapitaal als ijkpunten..

Het was een Waal met een hart voor Vlaanderen en Brabant daar waar Brel een telg van een West-Vlaming was van Franse cultuur met een haat-liefde-verhouding jegens Vlaanderen.

Om België echt te begrijpen moet je Frans kennen. Het intellectuele leven werd door de Franstaligheid gedomineerd in de 19de eeuw, immers.
Les F... was een gedrocht van een muzikale compositie, hopelijk zo gewild door Brel.
Qua tekst echter (voor mij toch) een bewijs dat hij genoeg had van dat minabele en extremistisch klootjesgedrag van een deel van het volk. De tekst doet met echt grinniken en grijnzen.
Hijzelf kon echter ook zwaar uit de hoek komen tegen zijn eigen Petit Bourgeois generatie opvoeding & omgeving. (lyrics van Les Bourgeois zijn een voorbeeld.)
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 12 mei 2020 om 13:20.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden