Los bericht bekijken
Oud 14 maart 2021, 17:55   #70
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, natuurlijk niet. Het principe ervan is dat een loting een statistisch representatief staal vormt natuurlijk, en dat men dan zou kunnen denken dat dat staal zich zal gedragen qua opvattingen zoals de bevolking voor dewelke het representatief is.

Met andere woorden, een statistisch correcte "volksvertegenwoordiging".

Wat het voorstel vergeet, is dat "de macht hebben" zelf natuurlijk uw opinies wijzigt. Het is niet omdat je denkt dat belastingen moeten betalen, slecht is, dat als je zelf kan beslissen wat je met dat belastingsgeld kan doen aan eigen voordelen, je niet van gedacht verandert he.
Toch heeft De Schoofzak deze keer een punt, tenzij jij ervan uitgaan dat statistische gegevens iemands politieke visie determineren. Ik ben geen democraat maar ook al was ik democraat, dan was ik nog tegen een aleatoire oligarchie. Overigens zie je natuurlijk van ver aankomen - en dat is volgens mij mede de reden waarom sommige 'intellectuelen' ervoor zijn - dat die bespeeld zullen worden door zich op die manier tegelijk aan de eindverantwoordelijkheid onttrekkende 'experts' die hen de dilemma's 'uitleggen' en hen voorzien van 'nuttige informatie'.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 14 maart 2021 om 17:56.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden