Los bericht bekijken
Oud 5 november 2017, 23:56   #42
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Maar mijn voorbeeld is 100 pct. hetzelfde. Dergelijke beweringen zijn immers onmogelijk te bewijzen of te ontkrachten.
Ik schreef al eerder dat je eigen bewustzijn, het enige levensaspect/waarneming is dat men in rechtstreekse zin met 100% zekerheid kan vaststellen.
Al de rest is een aanname van wat je zintuigen – dus onrechtstreeks - aan je verstand doorgeven.

Soit, sta me toe 'n andere wetenschappelijke grootmeester te citeren, die zowat hetzelfde beweert als de Nobelprijswinnaar Josephson die ik eerder aanhaalde:

David Bohm en de impliciete orde

"Volgens Bohm kan het hele heelal worden gedacht als een soort reusachtig, vloeiend hologram, of holobeweging, waarbij een totale orde is vervat, in een impliciete zin, in elk gebied van de ruimte en de tijd. De expliciete orde is een projectie van multidimensionale gebieden van de werkelijkheid, en de schijnbare stabiliteit en soliditeit van de voorwerpen en entiteiten die haar samenstellen, worden verwekt en onderhouden door een onafgebroken proces van ‘invouwen en ontvouwen’, want subatomaire deeltjes lossen voortdurend op in de impliciete orde en kristalliseren daarna opnieuw.

De quantumpotentiaal, waarvan in de causale interpretatie wordt uitgegaan, komt overeen met de impliciete orde. Bohm beweert echter dat de quantumpotentiaal zelf wordt georganiseerd en geleid door een superquantumpotentiaal, die een tweede impliciete orde, of superimpliciete orde, vertegenwoordigt. Hij veronderstelt dat er mogelijk een oneindige reeks kan zijn en misschien wel hiërarchieën van impliciete (of ‘generatieve’) ordes, waarvan sommige betrekkelijk gesloten lussen vormen en andere niet. Hogere impliciete ordes organiseren de lagere, die op hun beurt de hogere beïnvloeden.

Bohm gelooft dat leven en bewustzijn diep in de generatieve orde zijn besloten en dus in uiteenlopende graden van ontvouwing in alle stof aanwezig zijn, met inbegrip van de zogenaamde ‘dode stof’ zoals elektronen of plasma’s. Hij beweert dat er een ‘protointelligentie’ in de stof is, zodat nieuwe evolutionaire ontwikkelingen niet toevallig, maar op creatieve wijze verschijnen als betrekkelijk geïntegreerde gehelen uit impliciete bestaansniveaus. De mystieke betekenis van Bohm’s denkbeelden wordt onderstreept door zijn opmerking dat het impliciete domein ‘evengoed idealisme, geest, bewustzijn zou kunnen worden genoemd. De scheiding van de twee – stof en geest – is een abstractie. De basis is altijd één"


http://www.theosofie.net/sunrise/sun...davidbohm.html

Citaat:
Dat jij zoiets simpels niet inziet, tja.
Stel anders jezelf eens de vraag, hoe zoiets als zgn ‘bewust-loze materie’ materieloos bewustzijn kan voortbrengen.
Ik wacht wel op een ‘logisch’ onderbouwd antwoord daarop.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 5 november 2017 om 23:58.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden