Los bericht bekijken
Oud 15 januari 2007, 20:44   #80
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Sorry, lombas, maar kapitalisme is geen filosofie, het is een economisch systeem! Als econoom zal ik niet toelaten dat je mijn termen afpakt! Wat jij onder kapitalisme verstaat, noemt iedereen buiten jouw stroming "libertarisme", eventueel "laissez-faire liberalisme".

Kapitalisme is een economisch systeem waarin de kapitalistische productiewijze domineert.

De kapitalistische productiewijze veronderstelt:
- privé-bezit van de productiemiddelen
- productie van koopwaren, die op de markt worden verkocht
- productie met behulp van loonarbeid

Het kapitalisme is verenigbaar met verschillende politieke systemen, en met verschillende vormen van economische politiek, van laissez-faire tot dirigisme. Daarom was Nazi-Duitsland kapitalistisch, terwijl de Sovjet-Unie dat niet was.
Ik heb zo mijn vraagtekens bij jouw econoom-zijn dan, of toch op z'n minst welke bril je daarbij opzet.

Wat je zegt, is niet correct. Sommige libertariërs zijn laissez-faire kapitalisten, net zoals klassiek-liberalen en objectivisten. Andere libertariërs zijn echter agoristisch, Georgistisch of anarcho-kapitalist.

Anarcho-kapitalisme, dat ken je dan toch, hoop ik.

Het Keynesianisme, Keynes zelf, bestempelde laissez-faire kapitalisme als inherent falikant en ijverde voor de gemengde economie. Als econoom heb je vast wel weet van de Keynes-Hayek debatten.

Dat je nazisme kapitalistisch noemt, is onvergeeflijk. Fascistisch Italië in de jaren '20, tot daar toe, maar nazisme, dat gaat er werkelijk over. Je spreekt daar wel degelijk over een stroming die de klassenstrijd benadrukt en a priori voor de nationalisering van kernsectoren pleit eh.

Ik raad je dringend aan: http://www.youtube.com/watch?v=4Wjs9uL7j8U
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 15 januari 2007 om 20:55.
lombas is offline