Discussie: kernuitstap
Los bericht bekijken
Oud 25 mei 2007, 21:07   #10
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Mijn persoonlijke visie is dat we 1 moderne en veilige kerncentrale (het mag wat kosten) moeten bijbouwen om een paar extreem oude gevallen te sluiten. Die moderne kan naar ik meen gerust de output van een paar oudere vervangen. Als kernfusie net als al die hernieuwbare bronnen nog geen soelaas brengt tegen de mogelijke start van de kernsplijtingscentrales van de 4de generatie, dan moeten we tegen dan zo G4 in huis hebben... liefst zelfs meer dan eentje. Kernafval dat maar 50 jaar bewaard moet worden, dat lijkt me al meer haalbaar dan wat we nu doen.

Maar een rationeel beleid is zoek in belgique. De Walen voelen zich zo "cosy" te weten dat ons land afhangt van Frankrijk voor haar energievoorziening... nog maar eens in de marsrichting van de PS tot totale verknechting van het volk. Laat ons landje maar eens goed afhangen van Frankrijk voor iets cruciaals als energie. In elk normaal land maken politici drama's als ze maar voor 2% afhankelijk zijn van de energie die in een ander land wordt opgewekt.

De Britten dachten even grappig te zijn nu de separatisten in Schotland aan de macht zijn. "Dan sluiten we jullie af van het nationale energienet" klonk het in de wandelgangen. Het antwoord van Schotland was ernaar... "Het is niet omdat wij onafhankelijk worden dat onze windcentrales en onze oliewinning in onze territoriale wateren tot hare Majesteit blijven behoren. Snij ons gerust af van het nationale elektriciteitsnet. Dan exporteren we geen elektriciteit meer naar jullie en dan hebben jullie blackouts"

Die Schotten... die denken na. Hier heeft elke gemeente al zijn electrabel aandelen verlapt aan Suez (tja... we geven toch teveel uit dus we moeten geld hebben). Resultaat: dure energie, dure energie die sowieso komt van kerncentrales, maar dan wel kerncentrales die in Noord Frankrijk staan en evenzeer belgique ziekmaken mochten ze ooit eens ontploffen. En dan gaan onze "moedige" politici eens beginnen aan een kernuitstap.

Bottomline is:
* we vinden kernenergie gevaarlijk
* we stappen er daarom uit
* we laten Suez aleenleverancier worden van stroom
* Suez levert die energie via kerncentrales die op de rand van ons land staan en dus even gevaarlijk zijn als die IN ons land.
* we betalen meer voor onze energie omdat Suez het voor ons doet.
* politiekers steken zich een speldje op qua milieuvriendelijkheid want "ze hebben kernenergie afgeschaft".
* resultaat: zelfde risico, duurdere energie, minder controle door de eigen overheid. En met dat laatste bedoel ik dat ze mr. Burns baas kunnen maken van een kerncentrale dicht bij onze grens.

Goed Bestuur!
*
Een dijk van een analyse Jazeker!

Echter...door het mediacordon ronde elke afwijkend idee of overpijzing zal de gewone Vlaming in de meest Belgicistische traditie weer voor zijn eigen nadeel stemmen.
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline