Los bericht bekijken
Oud 19 december 2010, 09:11   #50
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
-Er is helemaal geen noodzaak om spoorwegen en busdiensten in één maatschappij onder te brengen om bepaalde afspraken te maken. Dat is gewoon een drogreden. Ik woon in een dorp van nog geen 5000 en mijn busdienst is afgestemd op de verbinding met Brussel/Antwerpen.
Het is inderdaad een kwestie van afspraken. Wat wel handig is, is een enkele organisatie die de regie doet. Rond Zürich is er het "ZVV", wat een echt autonoom overheidsbedrijf is, eigendom van het Kanton Zürich. Dit stelt de dienstregeling op, en int alle inkomsten uit de ticketverkoopt. De treinen, bussen en trams worden door een 50 tal verschillende bedrijven uitgebaat. (Er zijn zelfs vier verschillende trambedrijven bij betrokken...)

Citaat:
Als ik toekom heb ik een bus en als ik vertrek dan heb ik ook een bus. De bussen wachten zelfs op de aankomst van de trein uit Brussel (omgekeerd niet maar dat is perfect verdedigbaar.)
Wacht maar tot de NMBS de dienstregeling verandert en De Lijn daar niet van op de hoogte brengt. Dan kan je weer eens telkens een half uur of langer wachten tot De Lijn zijn dienstregeling ook aangepast heeft.

Citaat:
Ten andere. Vandaag ben ik maar tot aan de rand van Brugge geraakt omdat een private pachter autonoom had beslist dat ie geen avondlijnen kon/wilde rijden door het slechte weer wat ie een kwartier voor tijd had laten weten aan De Lijn. Nu De Lijn heeft de moeite gedaan om de mensen te informeren en te zeggen dat ze niets voor ons konden doen. Dus ook binnen De Lijn bestaan verschillende regionale diensten en pachters/publieke diensten. Ook daar zijn niet alle afspraken correct. Toen ik naar Brugge vertrok was er zelfs iemand die via de chauffeur de Nederlandse collega heeft laten wachten om zijn aansluiting naar Sluis niet te moeten missen. Dus het kan. Het is gewoon een kwestie van goede wil, managment en middelen.
Het is inderdaad een kwestie van wil. Dat die Nederlandse collega bereid was te wachten is ook veelzeggend. In Nederland zijn de busbedrijven veel meer afhankelijk van een goede reputatie bij de reizigers dan in Vlaanderen.

Overigens is er met dit uitzonderlijke weer inderdaad veel hinder. Ook hier in Zwitserland overigens. Deze week is mijn bus gewoon op een gegeven moment blijven steken. Kwam gewoon niet meer verder, en we moesten te voet verder.(Gelukkig waren we al dicht genoeg bij een treinstation geraakt. Niet het station waar ik moest zijn, maar op dat moment was elke trein beter dan een bus...)

Citaat:
-De rest is bevoegdheid van het gewest.
Het gewest zou ook bevoegd moeten zijn voor het regionale treinverkeer. Dat zou al een begin zijn.

Citaat:
-PS. Die kronkellijnen zijn wellicht een gevolg van het decreet die oplegt dat iedere Vlaming binnen een straal van een paar honderd meter een bushalte moet hebben. In een regio als Vlaanderen waar mensen zowat overal en nergens wonen is het niet evident om iedereen te bedienen.
Dat dekreet is ook fout. Mensen die afgelegen gaan wonen hebben geen behoefte aan openbaar vervoer. Hadden ze die behoefte wel dan waren ze wel dichter bij de stad gaan wonen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden