Los bericht bekijken
Oud 17 september 2010, 20:29   #8
Piet De Pauw
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 februari 2009
Berichten: 93
Standaard De dwang die nodig is om bedrijven in de centra te halen waar het verkeer geband word

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik begrijp uw probleem niet goed... Gaat dit om onteigeningen ten algemene nutte? Wat bedoelt u met het "eenzijdig beperken van de bestemming van privé eigendom"?
De lakmoes test is: "Is dwang nodig"

Ik ga ervan uit dat berijfsleiders zoveel mogelijk rationele beslissingen proberen te nemen. Hun redenering begrijp ik als volgt.
Als verkeer geweerd wordt in het centrum, dan betekent dit dat de klanten ook worden geweerd, gesteld dat het bedrijf in het centrum is gevestigd.
Eventuele concurrenten die zich buiten het centrum bevinden, zijn dan in de beste positie.
Vandaar dat bedrijven zich vestigen op plaatsen die de klanten verkiezen.


Politici zien dit om een of andere reden niet graag gebeuren.
Vandaar dat ze dan bedrijven proberen te dwingen naar het centrum te gaan.
Bedrijven die reeds grond en of gebouwen hebben gekocht om een vestiging te openen bv in een gebeid waar grote winkels zijn toegelaten aan de rand van de stad, zien plots hun investering gedwarsboomd.
Dit brengt belangrijke verkiezen met zich mee.

Bovendien geeft een niet ideale vetsigingsplaats een lagere return on investment. Dit kan eveneens maken dat een winkel in het centrum niet leefbaar is. bv 10% minder klanten kan een verschil maken tussen leefbaar en niet leefbaar zijn voor een winkel.

De politieke (on)logica houdt hier allemaal geen rekening mee.

Een bijkomende beknotting van het eigendomsrecht is het gevolg.
Dit is een verdere aantasting van de fundamentele vrijheden.
Piet De Pauw is offline   Met citaat antwoorden