Los bericht bekijken
Oud 22 september 2014, 17:47   #18
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 5 januari 2014
Berichten: 908
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Als ik dit goed begrijp kan ik wel met mijn zoon aan de andere kant van de wereldbol chatten en mailen en skypen, maar raakt het Europees Parlement "geïsoleerd" door de onmetelijke afstand Brussel / Straatsburg?
U vat het probleem niet echt. De Raad is deel van de wetgevende macht op EU niveau, de Commissie heeft (doorgaans) het monopolie op wetgevingsvoorstellen, daarnaast is er het Parlement dat (doorgaans) samen met de Raad de wetgevende macht vervolledigt.

Om efficiënt en effectief op te kunnen treden is het nuttiger voor het Parlement om actief te zijn daar waar de andere delen van de wetgevende macht werkzaam zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Wijlen de heer Montesquieu draait zich overigens vol afgrijzen om in zijn graf. Want stel dat anno 2014 een gezonde scheiding der machten door een scheiding der standplaatsen zou kunnen worden bevorderd, dan kan een democraat zoiets onmogelijk als "marginaliseren in het besluitvormingsproces" betreuren.
Scheiding der machten is een beginsel dat losstaat van enig democratiebeginsel.

Strikt toegepast is er hier overigens vaak geen scheiding der machten probleem. We spreken immers enkel over de wetgevende macht, niet over de relatie tussen de wetgevende macht en andere machten.

U vertrekt vermoedelijk ook vanuit een conceptie van de scheiding der machten die nergens toegepast wordt. In de federalist papers van de founding fathers van de VS werd al duidelijk uiteengezet hoe een scheiding der machten slechts werkbaar is als het gaat over checks and balances. Vanuit dat opzicht is het opnieuw nodig dat het Parlement (in zijn niet-wetgevende functie) op dezelfde plaats als de uitvoerende macht gesitueerd is. Dit staat aan dat Parlement toe om daadwerkelijk de uitvoerende macht te controleren.

Een belangrijke hint kan zijn dat (toch bij mijn weten) er geen enkele moderne staat is waar het parlement en de uitvoerende macht niet in dezelfde stad/regio zetelen. Allemaal ondemocratisch volgens u? Montesquieu aan het rondtollen in zijn graf?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
In mijn ter kimme nijgende jaren bij politics.be heb ik nog nooit iemand het EU-beleid zien verdedigen zonder vervolgens als antidemocraat door de mand te vallen zodra iets ter sprake kwam waaruit enig democratisch denken kan blijken of niet blijken. En bovenstaande post is hiervan een mooi - nou ja, mooi? - voorbeeld.
Opnieuw, u verwart scheiding der machten met democratie. Beiden staan conceptueel los van elkaar. U hebt dan ook nergens aangetoond op welke wijze mijn opmerking als antidemocratisch opgevat kan worden.

Verder heb ik hier op politics.be nog maar weinig mensen tegengekomen met een fatsoenlijke kennis in EU recht en constitutionele theorie. Uw post is opnieuw een voorbeeld van deze regel.
Ja_an is offline   Met citaat antwoorden