Discussie: Wij zijn Germanen.
Los bericht bekijken
Oud 4 december 2022, 16:14   #264
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde
 
DeZeeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2020
Locatie: Middelburg
Berichten: 887
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een laatste dan. Want het wordt een welles-niets-spel.

Eigenlijk weten we het niet echt. Ik zal daarom nog eens herhalen. Dat er een grote kans is dat we voor een stuk van de 'Germanen' (= quid?) afstammen, is waarschijnlijk, maar niet altijd zeker. Indien het waar is dat er grote gebieden tweetalig waren in Midden-België en elders tot de 9de eeuw, impliceert dit automatisch dat er grote groepen Kelten, of half-Germanen, of Latijns-Keltische bevolkingen moeten zijn overgebleven. En dus poneren -zoals u dit doet- dat wij allemaal afstammen van Germanen is te kort door de bocht.....

Ik heb u meermaals gezegd dat de Germaans/Keltische 'locals' niet zelden een Keltische taal spraken. En dat deze minderheid zich uiteindelijk aan de Frankische meerderheid heeft aangepast. En dit komt precies overeen met wat u schreef over tweetaligheid e.d. Ik denk dan ook dat we elkaar behoorlijk genaderd zijn.

Maar waar u het steeds over midden België hebt heb ik het uitsluitend over het noorden. En het is belangrijk om hier een duidelijk onderscheid te maken. In het noorden vormden de Franken immers een meerderheid, waar dit in het gebied ten zuiden van de Ardennen niet zo was. Hier vormden de Gallo-Romanen een meerderheid.

Maar om u tegemoet te komen wil ik mijn stelling wel nuanceren: i.p.v. "Wij zijn Germanen" zal ik er "Wij stammen in hoofdzaak van Germanen af" van maken.

Ik zou er voor nu een punt achter willen zetten. Prettige avond.
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden