Discussie: Wij zijn Germanen.
Los bericht bekijken
Oud 20 januari 2023, 13:29   #273
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De Germanen hadden gewoon geen schrift dat ze dagdagelijks gebruikten in het bestuur of in het dagdagelijkse leven. Ze schreven geen boeken, ze lazen niet, wetenschappelijk waren ze grote nullen (i.t.m. de Grieken en Romeinen of zelfs de Arabieren) op wetenschappelijk vlak, en ga zo maar door. Het waren analfabeten tot en met. Een vrij primitieve gemeenschap dus, intellectueel arm, vochten permanent onder mekaar (en ze dronken veel). Een beetje te vergelijken met de indianen of roodhuiden in de USA. Ik zie niet in waarom we fier zouden moeten zijn op een eventuele Germaanse afstamming. Ik zou zelfs durven zeggen : integendeel!

Heek wat germanofielen (op dit forum zijn dit meestal Vlaams-nationalistische rakkertjes) horen dit niet zo graag, maar ze zullen het er toch mee moeten doen.
Ik zie niet in waarom we beschaamd moeten zijn. Germaanse stammen hebben uiteindelijk geleerd en hun nakomende beschavingen hebben bijgedragen. Zolang er culturele uitwisseling en openheid is.

Zelf ga ik zeker niet dwepen met dat Germaanse heidendom, hoor. De namen van onze weekdagen, de kerstboom en het Sinterklaasfeest (Saturnaliën bij de Romeinen) hebben we eraan overgehouden, en onze taal. Dat dan weer wel.

Gewoon erin geboeid zijn zonder al dat gedoe errond lijkt me verstandiger.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 januari 2023 om 13:37.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden