Discussie: Wij zijn Germanen.
Los bericht bekijken
Oud 12 februari 2023, 12:07   #346
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hmm… dat is wel zo, maar toch. Op zijn minst hoogst twijfelachtig voor wat de Pontische Grieken betreft.

“Het Griekse Parlement riep in 1994 19 mei uit tot officiële herdenkingsdag van de Turkse genocide tegen de Pontische Grieken. Tot nu toe wordt deze volkerenmoord slechts als zodanig door drie landen erkend: Griekenland, Cyprus en sinds 11 maart 2010 door Zweden.Tot op de dag van vandaag ontkent de Turkse overheid deze genocide. 19 mei is zelfs een nationale feestdag, waarbij de Turken de ‘verdrijving van de vijand’ vieren en Atatürk eren.”
Toemaatje.



Film: Waiting for the clouds.

DUIZENDEN jaren woonden de Pontische Grieken al aan de kusten van de Zwarte Zee in Noord-Turkije. Maar toen de Jonge Turken in 1908 via een staatsgreep aan de machten kwamen, werden ze hardhandig voor de keuze gesteld: assimileren en moslim worden of oprotten. In de barre winter van 1916 organiseerde de Turkse regering een exodus. Al naargelang de bron overleefden 350.000 tot 500.000 Pontische Grieken de reis niet.

De Turkse cineaste Yesim Ustaoglu, die in het veelgeprezen Journey to the sun al op subtiele wijze de eeuwenoude strijd tussen Koerden en Turken verwerkte, was vaag op de hoogte van het trieste lot van de Pontische Grieken. ,,De details kende ik niet. Daar heb ik zelf moeten naar zoeken. In het officiële (Turkse) onderwijs wordt er met geen woord over gerept. Daarom heeft het ook zo lang geduurd eer mijn scenario klaar was. In Turkije zijn maar een paar werken gepubliceerd, ik ben dus naar Griekenland gegaan, en naar de Ottomaanse archieven in Sofia", zegt Ustaoglu.

(De Standaard)

Vandaar haar film over het tragisch lot der Pontische Grieken: Waiting for the clouds.


Waiting for the clouds.


Misschien toch maar eens naar die film kijken. De cineaste is een Turkse.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2023 om 12:36.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden